Image from OpenLibrary

أساليب تسويق المحتوى الصحفي عبر شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقتها بإدارة سمعة الصحف والمواقع الإلكترونية لدى الجمهور المصري : دراسة تحليلية ميدانية / إعداد الباحثة :- إيناس محمد بهجت أنور؛ إشراف أ.د محرز غالي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 365 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Methods of journalistic content marketing via social media networks and their relationship to newspapers and websites reputation management among the egyptian public : A field analytic study [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 070.4
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: سعت الدراسة لتحليل أساليب تسويق المحتوى الصحفي المنشور على الحسابات الرسمية للصحف والمواقع الإلكترونية عبر شبكات التواصل الاجتماعي وتفسير علاقتها بإدارة السمعة في الصحف والمواقع الإلكترونية لدى الجمهور المصري، في ظل فشل إدارة المؤسسات الصحفية في تطوير الأساليب التسويقية والإدارية لمواجهة أزماتها المالية بالرغم أن الإدارة الفعالة لشبكات التواصل الاجتماعي الحديثة تُمكّن من البقاء طويلًا والصمود في السوق من خلال تكوين سمعة جيدة عنها عبر تسويق المحتوى الصحفي المتميز وجذب الجمهور له لإشباع احتياجاته باستمرار، واعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي وأسلوب المقارنة المنهجية، وتطبيق أداة تحليل المضمون على عينة من 5 حسابات رسمية للصحف والمواقع عبر "فيس بوك": (الأهرام، والوفد، واليوم السابع، والوطن، ومصراوي)، واستخدمت أداة الاستبيان إلكترونيًا على عينة عشوائية من 400 مبحوث من الجمهور المصري، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، أهمها: 1. دمجت المؤسسات الصحفية الخاصة عبر "فيس بوك" المحتوى الجاد والترفيهي والترويجي والخدمي، وهو ما يفضله الجمهور مقارنة بالصحف القومية التي ركزت على المحتوى الجاد. 2.ركزت المؤسسات الصحفية على تقديم محتوى إخباري عاجل بجانب المحتوى الترفيهي لجذب الجمهور، وهو ما يبحث عنه الجمهور خلال متابعته للحسابات عبر فيس بوك. 3.استخدمت المؤسسات الصحفية "فيس بوك" لنشر الصور والفيديوهات بجانب النصوص التقليدية، وهو ما اتفق معه الجمهور وأبدى اهتمامًا بالنص مع الفيديوجراف والإنفوجراف. 4.لم تهتم المؤسسات الصحفية بتفاعل كافٍ مع الجمهور عبر "فيس بوك"، رغم أن الجمهور يفضل استطلاعات الرأي والمشاركة فيها، ويرغب في وجود تفاعل في التعليقات يعزز ارتباطه بها. 5.ركزت المؤسسات الصحفية على مخاطبة العاطفة ونشر الأخبار المحلية، بينما يفضل الجمهور تقديم معلومات عقلانية بالأرقام وتحليل الأحداث العالمية وربطها بالوطنية. 6.اهتمت المؤسسات الصحفية بوضع اسم وصورة وشعار مميز لحساباتها لتعزيز ارتباط الجمهور بها، وهو ما اتفق معه الجمهور الذي أكد أيضا أن نشر الخدمات الصحفية الحصرية تشبع احتياجاته المعرفية وتجعل تقييمه للمحتوى الصحفي متميزا، وتزداد ثقته بالمؤسسة على المدى الطويل وتتكون لديه سمعة جيدة عنها.Summary: The current study aimed at analyzing the methods of journalistic content marketing posted on the official accounts of the newspapers and websites via social media networks, and to provide an interpretation for their relationship to reputation management in newspapers and electronic websites for the Egyptian public; as the journalistic institutions management failure in developing the required marketing and managerial methods for facing financial crisis despite the effective management of modern social media networks enable long-life and resilience for the journalistic institutions in the market through building good reputation via marketing distinguished journalistic content and attracting the public by satisfying their needs. Accordingly, the study utilized media survey approach and methodological comparison, with applying the content analysis to a sample of (5) newspapers and websites official accounts on Facebook including Al-ahram, Al-Wafd, Al-youm Al-Sabea, Al-Watan, Masrawy, in addition to an electronic questionnaire to a random sample of (400) respondents from the Egyptian public. The following findings were concluded: 1-Private journalistic newspapers via "Facebook" mixed serious, entertainment, advertising and service content; that are favored by the public as compared to the national newspapers' concentration on serious content only. 2-The journalistic institutions concentrated on urgent news content beside the entertainment content in order to attract the public, which are searched for by the public during their following Facebook accounts.3-The journalistic institutions used "Facebook" to publish images and videos in addition to traditional texts, which was agreed upon by the public; who showed interest in text with the videograph and infograph. 4-There was no sufficient interest by the journalistic institutions with interaction with the public via "Facebook", although the crowd preferred opinions polls and wanted interaction in comments that support their connection to the comments. 5- The journalistic institutions concentrated on addressing emotions and publishing local news; while the public prefer the provision of rational information supported by numbers, global incidents' analysis and connecting them with nationalization. 6-The journalistic institutions were interested in using a unique name, image, and logo for their accounts to support public connectedness to them; which were agreed upon by the public and proved that publishing exclusive news services could satisfy public's cognitive needs and made their appraisal of content unique, and so the confidence in the institutions are increased on the long run as well as establishing good reputation of the institution.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.15.02.M.Sc.2024.إي.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032248000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 300-333.

سعت الدراسة لتحليل أساليب تسويق المحتوى الصحفي المنشور على الحسابات الرسمية للصحف والمواقع الإلكترونية عبر شبكات التواصل الاجتماعي وتفسير علاقتها بإدارة السمعة في الصحف والمواقع الإلكترونية لدى الجمهور المصري، في ظل فشل إدارة المؤسسات الصحفية في تطوير الأساليب التسويقية والإدارية لمواجهة أزماتها المالية بالرغم أن الإدارة الفعالة لشبكات التواصل الاجتماعي الحديثة تُمكّن من البقاء طويلًا والصمود في السوق من خلال تكوين سمعة جيدة عنها عبر تسويق المحتوى الصحفي المتميز وجذب الجمهور له لإشباع احتياجاته باستمرار، واعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي وأسلوب المقارنة المنهجية، وتطبيق أداة تحليل المضمون على عينة من 5 حسابات رسمية للصحف والمواقع عبر "فيس بوك": (الأهرام، والوفد، واليوم السابع، والوطن، ومصراوي)، واستخدمت أداة الاستبيان إلكترونيًا على عينة عشوائية من 400 مبحوث من الجمهور المصري، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، أهمها:
1. دمجت المؤسسات الصحفية الخاصة عبر "فيس بوك" المحتوى الجاد والترفيهي والترويجي والخدمي، وهو ما يفضله الجمهور مقارنة بالصحف القومية التي ركزت على المحتوى الجاد.
2.ركزت المؤسسات الصحفية على تقديم محتوى إخباري عاجل بجانب المحتوى الترفيهي لجذب الجمهور، وهو ما يبحث عنه الجمهور خلال متابعته للحسابات عبر فيس بوك.
3.استخدمت المؤسسات الصحفية "فيس بوك" لنشر الصور والفيديوهات بجانب النصوص التقليدية، وهو ما اتفق معه الجمهور وأبدى اهتمامًا بالنص مع الفيديوجراف والإنفوجراف.
4.لم تهتم المؤسسات الصحفية بتفاعل كافٍ مع الجمهور عبر "فيس بوك"، رغم أن الجمهور يفضل استطلاعات الرأي والمشاركة فيها، ويرغب في وجود تفاعل في التعليقات يعزز ارتباطه بها.
5.ركزت المؤسسات الصحفية على مخاطبة العاطفة ونشر الأخبار المحلية، بينما يفضل الجمهور تقديم معلومات عقلانية بالأرقام وتحليل الأحداث العالمية وربطها بالوطنية.
6.اهتمت المؤسسات الصحفية بوضع اسم وصورة وشعار مميز لحساباتها لتعزيز ارتباط الجمهور بها، وهو ما اتفق معه الجمهور الذي أكد أيضا أن نشر الخدمات الصحفية الحصرية تشبع احتياجاته المعرفية وتجعل تقييمه للمحتوى الصحفي متميزا، وتزداد ثقته بالمؤسسة على المدى الطويل وتتكون لديه سمعة جيدة عنها.

The current study aimed at analyzing the methods of journalistic content marketing posted on the official accounts of the newspapers and websites via social media networks, and to provide an interpretation for their relationship to reputation management in newspapers and electronic websites for the Egyptian public; as the journalistic institutions management failure in developing the required marketing and managerial methods for facing financial crisis despite the effective management of modern social media networks enable long-life and resilience for the journalistic institutions in the market through building good reputation via marketing distinguished journalistic content and attracting the public by satisfying their needs. Accordingly, the study utilized media survey approach and methodological comparison, with applying the content analysis to a sample of (5) newspapers and websites official accounts on Facebook including Al-ahram, Al-Wafd, Al-youm Al-Sabea, Al-Watan, Masrawy, in addition to an electronic questionnaire to a random sample of (400) respondents from the Egyptian public. The following findings were concluded: 1-Private journalistic newspapers via "Facebook" mixed serious, entertainment, advertising and service content; that are favored by the public as compared to the national newspapers' concentration on serious content only. 2-The journalistic institutions concentrated on urgent news content beside the entertainment content in order to attract the public, which are searched for by the public during their following Facebook accounts.3-The journalistic institutions used "Facebook" to publish images and videos in addition to traditional texts, which was agreed upon by the public; who showed interest in text with the videograph and infograph. 4-There was no sufficient interest by the journalistic institutions with interaction with the public via "Facebook", although the crowd preferred opinions polls and wanted interaction in comments that support their connection to the comments. 5- The journalistic institutions concentrated on addressing emotions and publishing local news; while the public prefer the provision of rational information supported by numbers, global incidents' analysis and connecting them with nationalization. 6-The journalistic institutions were interested in using a unique name, image, and logo for their accounts to support public connectedness to them; which were agreed upon by the public and proved that publishing exclusive news services could satisfy public's cognitive needs and made their appraisal of content unique, and so the confidence in the institutions are increased on the long run as well as establishing good reputation of the institution.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library