أثر برنامج قائم علي نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارات التفكير الناقد واتخاذ القرار لدى تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي / رسالة مقدمة من الباحثة وفاء طلعت لبيب سوس؛ إشــــــــــــــــــــــــــــــــــراف أ. د/ منى حسن السيد، أ. م. د/ عمرو محمد ابراهيم.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 175 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effect of a program based on the successful intelligence theory in developing critical thinking and decision-making skills of the first cycle students of basic education [Added title page title]
- 372.72
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.وف.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032311000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 145-154.
استهدف البحث الحالي تعرف أثر برنامج قائم علي نظرية الذكاء الناجح فى تنمية مهارات التفكير الناقد واتخاذ القرار لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي، وقد تكونت عينة البحث الاستطلاعية من (60) تلميذ وتلميذة، والعينة الأساسية قوامها (100) تلميذ وتلميذة (٤٠ ذكرا، ٦٠ أنثي)، تتراوح أعمارهم ما بين 9 أعوام إلى ١١ عام ومتوسط اعمارهم (10.51) ، بانحراف معياري (2.21)، وقد تم استخدام عدة أدوات وهى: مقياس التفكير الناقد من إعداد الباحثة، ومقياس مهارات اتخاذ القرار من إعداد الباحثة، وكانت من أهم نتائج البحث ما يلي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والضابطة لتلاميذ المرحلة الابتدائية في التفكير الناقد ناتجه برنامج الذكاء الناجح وذلك لصالح المجموعه التجريبية، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلى - البعدى) لتلاميذ المرحلة الابتدائية في التفكير الناقد ناتجه برنامج الذكاء الناجح وذلك لصالح التطبيق البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية في التطبيقين (البعدي - التتبعي) لتلاميذ المرحلة الابتدائية في التفكير الناقد ناتجه برنامج الذكاء الناجح، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والضابطة لتلاميذ المرحلة الابتدائية في اتخاذ القرار ناتجه برنامج الذكاء للناجح وذلك لصالح المجموعه التجريبية، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي البعدى) لتلاميذ المرحلة الابتدائية في اتخاذ القرار ناتجه برنامج الذكاء الناجح وذلك لصالح التطبيق البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي- التتبعى لتلاميذ المرحلة الابتدائية في اتخاذ القرار ناتجه برنامج الذكاء الناجح .
The current research aimed to identify the effect of a program based on the successful intelligence theory in developing critical thinking and decision-making skills of the first cycle students of basic education. Using a prospective sample of (60) male and female students, and a basic sample of (100) students (40 males and 60 females), whose ages ranged from 9 to 11 years, and their average age was (10.51), with a standard deviation (2.21). Several tools were used: the critical thinking scale prepared by the researcher, and the decision-making skills scale prepared by the researcher. The most important results of the research were the following: There are statistically significant differences between the experimental and control group for primary school students in critical thinking as a result of the Successful Intelligence Program in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the experimental group in the two applications (pre-post) for primary school students in critical thinking as a result of the Successful Intelligence Program in favor of Post application: There are no statistically significant differences between the experimental group in the two applications (post - follow-up) for primary school students in critical thinking as a result of the successful intelligence program. There are statistically significant differences between the experimental and control group for primary school students in decision-making as a result of the Successful Intelligence Program in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the experimental group in the two applications (pre-post) for primary school students in decision-making as a result of the Successful Intelligence Program in favor of Post-application: There are no statistically significant differences between the experimental group in the two post-applications for primary school students in decision-making as a result of the successful intelligence program.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.