الإسهام النسبي لكلٍّ من إدراك صراع الزوجين والكفاءة الوجدانية ومهارات حل المشكلة في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية / مقدمة من الباحثة إيمان محمد فريحي خليل؛ إشراف أ.م.د. عاصم عبد المجيد كامل، د. دعاء أحمد محمد هريدي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 156 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The relative contribution to each of marital conflict realization and affection efficacy, problem- solving skills in the prediction of academic achievement among preparatory school pupils [Added title page title]
- 370.15
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.إي.إ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032312000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 129-145.
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين إدراك صراع الزوجين وكلٍّ من الكفاءة الوجدانية ومهارات حل المشكلة والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وهدفت إلى الكشف عن إمكانية التنبؤ بالتحصيل الدراسي من خلال (إدراك صراع الزوجين والكفاءة الوجدانية ومهارات حل المشكلة) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وقد بلغت عينة الدراسة (150) تلميذًا وتلميذةً في المرحلة الإعدادية، وباستخدام كل من الأدوات التالية: مقياس إدراك الأطفال للصراع بين الوالدين (ترجمة وتعريب: ليلى أحمد جمال الدين طعيمة)، ومقياس الكفاءة الوجدانية (إعداد: الباحثة) ومقياس مهارات حل المشكلة (إعداد: الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلي إسهام بعض أبعاد إدراك الصراع بين الزوجين (كفاءة التعايش) بنسبة 79%، وبعض أبعاد الكفاءة الوجدانية (الوعي الذاتي – التنظيم الذاتي – الدافعية الذاتية – الوعي الاجتماعي والمهارات) بنسبة 71%، وبعض أبعاد مهارات حل المشكل (التوجه العام – توليد البدائل – اتخاذ القرار – التقييم) بنسبة 78%، في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
The current study aimed to reveal the relationship between perception of marital conflict and both emotional competence, problem-solving skills, and academic achievement among middle school students. It aimed to reveal the possibility of predicting academic achievement through (perception of marital conflict, emotional competence, and problem-solving skills) among middle school students. The study sample reached (150) male and female students in the middle school, and the researcher used the following tools:(Children's perception of Marital conflict Scale, Affection Efficacy Scale and Problem- Solving Skills Scale). The study found the contribution of some dimensions of realization Marital conflict (coping efficiency) by 79%, some dimensions of Affection Efficacy (self-awareness – self-regulation – self-motivation – Social Awareness and skills) by 71%, and some dimensions of problem-solving skills (general orientation – generation of alternatives – decision-making – evaluation) by 78% in predicting academic achievement among preparatory school pupils.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.