Image from OpenLibrary

برنامج تدريبي لخفض التفكير السلبي وأثره في تنمية المرونة النفسية وتحمل الإحباط لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية / مقدمة من الطالب محمد سعد سعيد بن عزه؛إشراف الأستاذ الدكتور نادية محمود شريف، الأستاذ الدكتور منى حسن السيد بدوي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 229 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A training program to reduce negative thinking and its impact on developing psychological flexibility and frustration tolerance among secondary school students in the kingdom of saudi arabia [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 370.15
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى الحد من التفكير السلبي في تنمية المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية، وتكونت عينـة الدراسة الحالية من عدد من التلاميذ في المرحلة الثانوية، مع وكانت مدة تنفيذ البرنامج شهرين ونصف(10 أسابيع [30 جلسة: 3 جلسة أسبوعياً]، مدة الجلسة من ساعة إلى ساعة وعشر دقائق، مع ضرورة الالتزام بقواعد العمل التي تم الاتفاق عليها والتي تطبق أثناء أجراء الجلسات، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمتغير المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح القياس البعدي، توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمتغير المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح المجموعة التجريبية، لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي لمتغير المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح القياس التتبعي، توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمتغير تحمل الإحباط لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح القياس البعدي.Summary: The current study aimed to reduce negative thinking in developing psychological resilience among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia. The sample of the current study consisted of a number of secondary school students, and the duration of the program was two and a half months (10 weeks [30 sessions: 3 sessions per week], the duration of the session was from one hour to one hour and ten minutes, with the necessity of adhering to the work rules that were agreed upon and applied during the sessions. The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements of the psychological resilience variable among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in favor of the post-measurement. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in the post-measurement of the psychological resilience variable among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in favor of the experimental group. There are no statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the post- and follow-up measurements of the psychological resilience variable among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in favor of the follow-up measurement. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements of the frustration tolerance variable among secondary school students
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.09.Ph.D.2024.مح.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032314000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 138-151.

هدفت الدراسة الحالية إلى الحد من التفكير السلبي في تنمية المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية، وتكونت عينـة الدراسة الحالية من عدد من التلاميذ في المرحلة الثانوية، مع وكانت مدة تنفيذ البرنامج شهرين ونصف(10 أسابيع [30 جلسة: 3 جلسة أسبوعياً]، مدة الجلسة من ساعة إلى ساعة وعشر دقائق، مع ضرورة الالتزام بقواعد العمل التي تم الاتفاق عليها والتي تطبق أثناء أجراء الجلسات، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمتغير المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح القياس البعدي، توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمتغير المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح المجموعة التجريبية، لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي لمتغير المرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح القياس التتبعي، توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمتغير تحمل الإحباط لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لصالح القياس البعدي.

The current study aimed to reduce negative thinking in developing psychological resilience among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia. The sample of the current study consisted of a number of secondary school students, and the duration of the program was two and a half months (10 weeks [30 sessions: 3 sessions per week], the duration of the session was from one hour to one hour and ten minutes, with the necessity of adhering to the work rules that were agreed upon and applied during the sessions. The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements of the psychological resilience variable among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in favor of the post-measurement. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in the post-measurement of the psychological resilience variable among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in favor of the experimental group. There are no statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the post- and follow-up measurements of the psychological resilience variable among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in favor of the follow-up measurement. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements of the frustration tolerance variable among secondary school students

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library