فَاعِلِيَّة بِرْنَامِج قَائِم عَلَى التَّعَلُّم بِالمَشْرُوعَات فِي تَنْمِيَة التَرَاحُم الذَّاتِي وَخَفْض حِدَّة صُعُوبَات التَّعَلُّم لَدَى عَيِّنَة مِن أَطْفَال الرَّوْضَة / رسالة مقدمة من سارة محمد عبدالفتاح محمد عتمان؛ إشراف أ.د. نهى محمود الزيات، أ.د. هند إسماعيل إمبابي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 287 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a project-based learning program in developing self-compassion and reducing the severity of learning difficulties among asample of kindergarten children [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.سا.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032398000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 258-272.
هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية التراحم الذاتي وخفض حدة صعوبات التعلم لدى عينة من أطفال الروضة، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبى (ذو المجموعة الواحدة) القائم على القياسين القبلي والبعدي؛ طبقت على عينة من أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم الذين تتراوح أعمارهم من (4.5- 6) أعوام، بالمستوى الثاني (KG2) بالروضة، عددهم (20) طفلاً وطفلة، منهم (5) ذكور، (15) إناث، بروضة معهد بطرة الابتدائي، إدارة طلخا التعليمية الأزهرية بمحافظة الدقهلية؛ واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رافن (إعداد: تعديل وتقنين/ عماد أحمد حسن، 2016)، قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة (إعداد عادل عبد الله محمد 2006)، مقياس التراحم الذاتي لأطفال الروضة [إعداد الباحثة]، وبرنامج قائم على التعلم بالمشروعات لتنمية التراحم الذاتي وخفض حدة صعوبات التعلم لعينة من أطفال الروضة [إعداد الباحثة]، وأظهرت نتائج الدراسة فعالية البرنامج القائم على التعلم بالمشروعات في تنمية التراحم الذاتي وخفض حدة صعوبات التعلم لدى عينة من أطفال الروضة، واستمرارية فاعلية البرنامج المقترح وأثره الإيجابي في فترة المتابعة (القياس التتبعي) بعد مرور شهر من التطبيق البعدي لأدوات الدراسة، وتوصى الدراسة الحالية بأهمية استخدام التعلم بالمشروعات في تنمية التراحم الذاتي وخفض حدة صعوبات التعلم لدى أطفال الروضة.
The current study aimed to verify the effectiveness of a program based on project learning in developing self-compassion and reducing the severity of learning difficulties among a sample of kindergarten children. The study followed the quasi-experimental approach based on pre- and post-measurements. It was applied to a sample of kindergarten children with learning difficulties, aged (4-6) years, in the second level (KG2) in kindergarten, numbering (20) boys and girls, including (5) males, (15) females, kindergarten at Batra Primary Institute, Talkha Al-Azhar Educational Administration, Dakahlia Governorate. The study used the following tools: John Raven’s Color Progressive Matrices Test to measure intelligence (prepared by: Edited and Codified/Emad Ahmed Hassan Ali, 2016), the List of Developmental Learning Difficulties for Kindergarten Children (prepared by Adel Abdullah Mohamed 2006), and the Self-Compassion Scale for Kindergarten Children [prepared by the researcher ], and a project-based learning program to develop self-compassion and reduce the severity of learning difficulties for a sample of kindergarten children [prepared by the researcher]. The results of the study showed the effectiveness of the project-based learning program in developing self-compassion and reducing the severity of learning difficulties among a sample of kindergarten children, and the continuity of the effectiveness of the proposed program and its positive impact in the follow-up period (follow- up measurement) one month after the post-application of the research tools. The current study recommends the importance of using project learning in developing self-compassion and reducing the severity of learning difficulties among kindergarten children.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.