فاعلية استخدام الأنشطة الحسية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طفل الحضانة / رسالة مقدمة من الباحثة رشا بلال أحمد عبد الهادي؛ إشراف أ.د. هند إسماعيل إمبابي، د. إيمان أشرف حسان.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 202 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of using sensory activities in the development of creative thinking skills in a nursery child [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.رش.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032399000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 178-193.
هدفت هذه الدراسة إلى تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الحضانة. اعتمدت الدراسة على منهج شبه تجريبي باستخدام القياسين القبلي والبعدي، وتم تطبيقها على عينة من أطفال الحضانة الذين تتراوح أعمارهم بين (3-4) سنوات. شملت العينة 15 طفلاً من الذكور والإناث. استخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس التفكير الابتكاري من خلال الحركات والأفعال للأطفال (من تأليف بول تورانس، ترجمة وإعداد محمد ثابت على الدين، 1982)، وبرنامج قائم على الأنشطة الحسية لتنمية التفكير الإبداعي (إعداد الباحثة). كشفت النتائج عن فعالية البرنامج الحسي في تعزيز التفكير الإبداعي لدى أطفال الحضانة. وأوصت الدراسة بضرورة تبني الأنشطة الحسية لدعم مهارات التفكير الإبداعي وتطوير العملية التعليمية بما يتماشى مع الاتجاهات التربوية الحديثة
The current study aimed to develop creative thinking skills in kindergarten children. The study followed a quasi-experimental approach using pre- and post-measurements, and was applied to a sample of kindergarten children aged 3-4 years. The sample consisted of 15 children (both boys and girls). The study utilized the following tools: The Scale of Creative Thinking through Movements and Actions for Children (authored by Paul Torrance, translated and prepared by Mohamed Thabet Ali Al-Din, 1982), and a program based on sensory activities to develop creative thinking (prepared by the researcher). The results revealed the effectiveness of the sensory program in enhancing creative thinking among kindergarten children. The study recommended the necessity of adopting sensory activities to support creative thinking skills and develop the educational process in line with modern educational trends.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.