"أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية". / [إعداد]أميرة سامي عوض عيسي ؛ إشراف أ.د: مني حسن السيد بدوي، أ.د: أماني سعيدة سيد إبراهيم
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 287 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effect of a program based on the Creative solution for problems on both Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students [Added title page title]
- 370.15
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.أم.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032174000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 238-262.
هدفت الدراسة إلي التعرف أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في تنمية كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية. وبلغ عدد المشاركون في الدراسة (60) طالبأً وطالبة بالمرحلة الثانوية، تم تقسيمهم إلي مجموعتين (30) طالباً وطالبة مجموعة تجريبية و(30) طالباً وطالبة مجموعة ضابطة، وإستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وإستخدمت الباحثة برنامج الحل الإبتكاري للمشكلات (إعدادالباحثة)، ومقياس الإنفعالية الإبتكارية (إعداد أفريل، ترجمة وتعريب كريمان عويضة، 2002)، ومقياس التفكير الإيجابي (إعداد الباحثة)، وإستمارة المستوي الإقتصادي والإجتماعي (إعداد د.أماني سعيدة)، وإختبار الذكاء (إعداد:جون رافن). وتوصلت نتائج الدراسة لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس التفكير الإيجابي في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس الإنفعالية الإبتكارية والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس التفكير الإيجابي والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس التفكير الإيجابي بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وأوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بوضع المناهج المبنية علي تنمية مهارات الحل الإبتكاري للمشكلات في المرحلة الثانوية كضرورة لتنمية مهارات الإنفعالية الإبتكارية والتفكير الإيجابي لديهم.
The effect of a program based on the Creative solution for problem in developing both The Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students. The number of participants in this study was (60) students in the secondary stage who were divided into two groups (30 male and female students as an experimental group and (30) male and female students as a control group). The researcher used the semi-experimental method, The study used the socio-economic and cultural scale by Amany Saida Sayed (2009), The Successive matrices of Raven (1979), the Creative solution for problems Program (prepared by the researcher), The Emotional creativity Scale (prepared by Averil, translated and Arabized by Kariman Awaida, 2002), The Positive Thinking scale (prepared by the researcher). The results of the study showed that There are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Emotional creativity Scale in the direction of the post-application, and there are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Positive Thinking Scale in the direction of the post-application. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Emotional Creativity Scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Positive Thinking scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are no differences between the follow-up measurement and the post-test of the Emotional Creativity Scale in terms of the total score and dimensions, and this indicates that The effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, and there are no differences between the follow-up measurement and the post-measurement of the Positive Thinking scale in terms of the overall score and dimensions. This indicates that the effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, the study recommended the need to focus on developing curricula based on developing creative problem solving skills in secondary school students as a necessity to develop their emotional creativity and positive thinking.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.