فاعلية برنامج إرشادي لمعلمات الروضة لتنمية مهارات الإكتشاف المبكر للأطفال ذو صعوبات التعلم / رسالةمقدمة من الباحثة هدى عبد النبي محمود السيد الشريف؛ إشراف أ.د. سهير كامل أحمد، أ.د. رضا مسعد الجمال.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 224 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a counselling program for kindergarten teachers to develop early detection skills for children with learning difficulties [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.هد.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032404000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 97-105.
هدفت الدراسة الحالية التحقق من فاعلية البرنامج الإرشادي لمعلمات رياض الأطفال في اكتشاف الأطفال ذو صعوبات التعلم، والتحقق من استمرارية فاعلية البرنامج الإرشادي لمعلمات رياض الأطفال في اكتشاف الأطفال ذوى صعوبات التعلم، وتكونت عينة الدراسة من (30) معلمة من معلمات الروضة، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس مهارات المعلمة للاكتشاف المبكر للأطفال ذو صعوبات التعلم (إعداد الباحثة)، برنامج إرشادي لمعلمات الروضة لتنمية مهارات الإكتشاف المبكر للأطفال ذو صعوبات التعلم (إعداد الباحثة). أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات معلمات المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج و بعد التطبيق على مقياس مهارات المعلمة للاكتشاف المبكر للأطفال ذو صعوبات التعلم في اتجاه القياس البعدي، وإلى وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى 0,01بين متوسطى درجات معلمات المجموعة التجريبية فى القياسين البعدي و التتبعي لتطبيق البرنامج من حيث الدرجة الكلية على مقياس مهارات المعلمة للاكتشاف المبكر للأطفال ذو صعوبات التعلم فى اتجاه القياس التتبعى.
The current study aimed to verify the effectiveness of the guidance program for kindergarten teachers in detecting children with learning difficulties, and to verify the continuity of the effectiveness of the guidance program for kindergarten teachers in discovering children with learning difficulties. The study sample consisted of (30) kindergarten teachers, and the study tools consisted of A measure of teacher skills for early detection of children with learning difficulties (prepared by the researcher, a guidance program for kindergarten teachers to develop the skills of early detection of children with learning difficulties (prepared by the researcher). The results of the study resulted in statistically significant differences between the average scores of the teachers of the experimental group before and after implementing the program. The application on the teacher skills development scale for early detection of children with learning difficulties is in favor of the post measurement, and there are statistically significant differences at the 0,01 level between the average scores of the experimental group’s teachers in the post and follow-up measurements for the application of the program in terms of the total score on the teacher skills development scale for early detection for children with learning difficulties. Learning difficulties in the direction of tracking measurement.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.