فاعلية برنامج قائم على التدافع الإيجابي لخفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال ضحايا الاستقواء / رسالة مقدمة من الباحثة أحلام يونس عبدالعزيز مصطفى؛ إشراف أ.د/ خالد عبد الرازق النجار، د/ ولاء عبدالعزيز محمد مدرس.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 232 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on positive pushiation to reduce the shared disorder among children who are victims of bullying [Added title page title]
- 155.4
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.أح.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032406000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 130-145.
هدف البحث إلى التعرف مدى فاعلية برنامج قائم على التدافع الإيجابي لخفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال ضحايا الاستقواء، واعتمدت الباحثة على المنهج شبه التجريبي الذي يتبع التصميم ذو المجموعة الواحدة، واتباع القياسات (قبلي، بعدي، تتبعي)، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال من الملتحقين بروضة (مدرسة العلياء التجريبية للغات) بمنطقة الوراق بمحافظة الجيزة، بواقع (5 ذكور، 5 إناث) تراوحت أعمارهم ما بين (5-6) سنوات، واشتملت أدوات البحث على مقياس ستانفورد بينيه الصورة الخامسة (تقنين: صفوت فرج، 2016)، مقياس مؤشرات سلوك الأطفال ضحايا الاستقواء (إعداد: هبه متولي، 2022)، مقياس الاضطراب المشترك (صورة الطفل/ صورة الأم) (إعداد الباحثة)، البرنامج القائم على التدافع الإيجابي (إعداد الباحثة)، وتوصلت الباحثة إلي وجود فروق ذات دلالة أحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال عينة البحث في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس الاضطراب المشترك (صورة الطفل) لدي الأطفال ضحايا الاستقواء في اتجاه القياس البعدي ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال عينة البحث في القياسين البعدي والتتبعي علي مقياس الاضطراب المشترك (صورة الطفل) لدى الأطفال ضحايا الاستقواء
The research aimed to identify the effectiveness of a program based on positive pushiation to reduce the Shared Disorder among children who are victims of bullying. The research relied on the quasi-experimental method that relies on a single-group classification and followed measurements (pre-, post-, and follow-up). The research sample consisted of (10 ) Children from the early childhood stage in the kindergarten (Al-Alya Experimental Language School) in Al-Warraq area in Giza Governorate, (5 males, 5 females) whose ages ranged between (5-6) years. The research tools included the Stanford Binet scale, the fifth image (codification: Farag, 2016), a measure of behavior indicators of children who are victims of bullying (prepared by: Metwally, 2022), a measure of Shared Disorder (image of the child/image of the mother) (prepared by the researcher), a program based on positive Pushiation (prepared by the researcher). It were found statistically significant differences between mean scores of the sample in both pre and post measurements On Shared Disorder scale (child version) in children victims of bullying in the direction of post measurement, and no statistically significant differences between average scores of children in the post and follow-up measurements using the Shared Disorder scale (child version) in children victims of bullying
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.