Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب لخفض اضطراب السلوك المتحدي المعارض لدى أطفال الروضة / رسالة مقدمة من الباحثة رضوى فوزى طه الريس؛ إشراف أ.د / عفاف احمد عويس، أ.د جمال مختار حمزة.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 133 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a counseling program based on playactivities to reduce oppositional defiant disorder inkindergardenchildren [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 372.218
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب لخفض اضطراب السلوك المتحدي المعارض لدى أطفال الروضة والتعرف على مدى استمرار فاعلية البرنامج بعد مرور شهر من تطبيقه خلال التقييم التتبعي وتحقيقًا لهذا الهدف فقد تكونت عينة الدراسة من عدد (6) أطفال من الذكور وتراوحت أعمارهم من (5-7)سنوات وطبقت الباحثة الأدوات التالية: مقياس اضطراب التحدي المعارض إعداد مجدي الدسوقي، برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب(إعداد الباحثة)، استمارة دراسة الحالة إعداد الباحثة). وأسفرت النتائج عن أنه: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال اضطراب التحدي المعارض (المجموعة التجريبية) في القياسين القبلي والبعدي على مقياس اضطراب التحدي المعارض لصالح القياس البعديولاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال اضطراب التحدي المعارض (المجموعة التجريبية ) في القياسين البعديوالتتبعي بعد مرور شهر من انتهاء تطبيق البرنامج على مقياس اضطراب التحدي المعارض وأبعاده.Summary: The current study aimed to identify The Effectiveness of a counseling program based on play activities to reduce oppositional defiant disorder in kinder garden children and to determine the extent of the continuity of the effectiveness of the program after one month of its implementation during the follow- up evaluation to achieve this goal the study sample consisted of 6 male children, ages (5-7) years. the re-searcher applied the following tools: the scale of oppositional defiant disorder preparing by Mahdy EL- Desouki, and a counseling program based on play activities by the researcher and the case study form , pre-pared by the researcher .The results revealed that there are statistically significant differences between the mean scores of the oppositional challenge disorder children the experimental group, in the pre and post measurements on the oppositional challenge disorder scale in favor of the post measurement.There are no statistically significant differences between the mean scores of the oppositional challenge disorder children the experimental group, in the post and follow- up measurements after one month of applying the program.Keywords: oppositional defiant disorder- play activities- kinder garden children- a counseling program.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.رض.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032409000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 113-118.

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب لخفض اضطراب السلوك المتحدي المعارض لدى أطفال الروضة والتعرف على مدى استمرار فاعلية البرنامج بعد مرور شهر من تطبيقه خلال التقييم التتبعي وتحقيقًا لهذا الهدف فقد تكونت عينة الدراسة من عدد (6) أطفال من الذكور وتراوحت أعمارهم من (5-7)سنوات وطبقت الباحثة الأدوات التالية: مقياس اضطراب التحدي المعارض إعداد مجدي الدسوقي، برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب(إعداد الباحثة)، استمارة دراسة الحالة إعداد الباحثة). وأسفرت النتائج عن أنه: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال اضطراب التحدي المعارض (المجموعة التجريبية) في القياسين القبلي والبعدي على مقياس اضطراب التحدي المعارض لصالح القياس البعديولاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال اضطراب التحدي المعارض (المجموعة التجريبية ) في القياسين البعديوالتتبعي بعد مرور شهر من انتهاء تطبيق البرنامج على مقياس اضطراب التحدي المعارض وأبعاده.

The current study aimed to identify The Effectiveness of a counseling program based on play activities to reduce oppositional defiant disorder in kinder garden children and to determine the extent of the continuity of the effectiveness of the program after one month of its implementation during the follow- up evaluation to achieve this goal the study sample consisted of 6 male children, ages (5-7) years. the re-searcher applied the following tools: the scale of oppositional defiant disorder preparing by Mahdy EL- Desouki, and a counseling program based on play activities by the researcher and the case study form , pre-pared by the researcher .The results revealed that there are statistically significant differences between the mean scores of the oppositional challenge disorder children the experimental group, in the pre and post measurements on the oppositional challenge disorder scale in favor of the post measurement.There are no statistically significant differences between the mean scores of the oppositional challenge disorder children the experimental group, in the post and follow- up measurements after one month of applying the program.Keywords: oppositional defiant disorder- play activities- kinder garden children- a counseling program.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library