دور التربية الإعلانية في زيادة قدرة الأطفال على تمييز المحتوى الإعلاني عبر تطبيقات الهواتف الذكية : دراسة تجريبية / إعداد لمياء أحمد شعبان عواد؛ تحت إشراف أ.د/ سلوى العوادلي، أ.م.د/ ايمان أسامة.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 348 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The role of advertising education in increasing children's ability to distinguish advertising content through smartphone applications : Experimental study [Added title page title]
- 659.1
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.03.Ph.D.2024.لم.د (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032459000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 245-278.
استهدفت هذه الدراسة بحث تأثير العوامل الخاصة بالطفل (النوع – العمر – نوع التعليم - معدل استخدام الهاتف المحمول - دوافع الطفل لاستخدام تطبيقات الهاتف المحمول)، والعوامل الخاصة بالرسالة الإعلانية (تناسب الإعلان مع محتوى التطبيق - الشخصية الإعلانية المستخدمة - نوع الإعلان (صريح – ضمني) - تكنيكات الإقناع )، والوساطة الإعلانية الأبوية، على قدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني (المؤشرات الإدراكية وتشمل "الوعي بالإعلان - التعرف على أشكال الإعلان" - المؤشرات الاتجاهية وتشمل "حب الإعلان – كره الإعلان - اعتبار الأشكال الإعلانية مناسبة - القيم الأخلاقية الخاصة بالإعلان" - الاستراتيجيات التي يتبعها الطفل عند مشاهدة الإعلان (coping strategies) وتشمل " التفكير في الإعلان - تجنب الإعلان - الرغبة في المنتج المعلن عنه - الاتجاه نحو الإعلان). وقامت الباحثة في إطار هذه الدراسة بتصميم نموذج يتناسب مع متطلبات تعليم الطفل لروافد التربية الإعلانية.
وقد اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي، واستخدمت بشكل أساسي التصميم القبلي والبعدي، وقد تم تطبيق الدراسة التجريبية على عينة من 8 مجموعات تجريبية بواقع 20 طفل داخل كل مجموعة (10 ذكور و10 إناث)، وتتوزع هذه المجموعات على كل من المدارس الحكومية والتجريبية والخاصة والدولية، واشتملت المجموعات الأطفال الذين تتراوح أعمارهم ما بين (6-9 سنوات)، و (9-12 سنة)، وتم عمل قياس قبلي وبعدي لكل مجموعة.
وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، يتمثل أهمها فيما يلي: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين بعض العوامل الخاصة بالطفل وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني. - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العوامل الخاصة بالرسالة الإعلانية وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني. - لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الوساطة الإعلانية الأبوية وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني. - ساعد تطبيق البرامج الخاصة بالتربية الإعلانية على زيادة وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني.
This study aimed to examine the impact of special factors of the child (gender - age - type of education - rate of mobile phone use - child’s motivations for using mobile phone applications), special factors of the advertising message (suitability of the ad to the content of the application - the advertising character used - type of ad (explicit - implicit) - Persuasion techniques), and parental advertising mediation, on the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising (cognitive indicators, including “awareness of advertising - recognizing advertising forms” - behavioral indicators, including “love of advertising - hatred of advertising - considering appropriate advertising forms - The moral values of the advertising - the strategies that the child follows when watching the advertisement (coping strategies), which include “thinking about the advertisement - avoiding the advertisement - desire for the advertised product - attitude towards the advertisement.” Within the framework of this study, the researcher designed a model based mainly on the model presented by Pauw and others (Pauw, P. and et.al 2018). The researcher relied on the experimental method and mainly used a pre- and post-test design. The experimental study was applied to a sample of 8 experimental groups with 20 children in each group (10 males and 10 females). These groups are distributed among public, experimental, private and international schools. The groups included children between the ages of (6-9 years) and (9-12 years), and a pre- and post-measurement was conducted for each group.
The study reached a number of results, the most important of which are the following: - There is a statistically significant correlation between some special factors of child and the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising. - There is a statistically significant correlation between the special factors of the advertising message and the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising. - There is no statistically significant correlation between parental advertising mediation and the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising. - Implementing advertising education programs has helped to increase the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.