Image from OpenLibrary

متطلبات تطبيق أبعاد القيادة التنموية فى مدارس التعليم الأساسى بمصر / إعداد عفاف عبد المحسن إبراهيم غنيم؛ إشراف أ.د/ أماني عبد القادر محمد شعبان، د/ سارة عبد المولى المتولى إبراهيم.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 201 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Requirements for applying the dimensions of developmental leadership in basic education schools in egypt [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 372
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة إلى تعرف متطلبات تطبيق أبعاد القيادة التنموية في مدارس التعليم الأساسي بمصر، والكشف عن أهم الخبرات العالمية في مجال تطبيق القيادة التنموية بمؤسسات التعليم الأساسي، كما هدفت إلى تعرف واقع ممارسات أبعاد القيادة التنموية في مدارس التعليم الأساسي بمصر، وتقديم تصور مقترح لمتطلبات تطبيق أبعاد القيادة التنموية في مدارس التعليم الأساسي بمصر، واعتمدت الدراسة على المنهج المختلط (الكمي والكيفي)، فاستخدمت الإستبانة والمقابلة الشخصية كأدوات لجمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيق الإستبانة على عدد (388) معلم، وأجريت المقابلة الشخصية مع(21) مدير،(9) وكيل في مدارس التعليم الأساسي في كل من إدارات (الساحل وروض الفرج والنزهة وشرق مدينة نصر) التعليمية، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: إن تطبيق أبعاد القيادة التنموية لا يرتقي إلى المستوى المأمول على المستوى الإداري والتعليمي، وضرورة الوقوف على الآليات اللازمة لتطبيقها، وضعف الموارد المادية المتاحة اللازمة لتطوير وتنمية المعلمين، وضعف إشراك قائد المدرسة للمعلمين في عمليتي صنع وإتخاذ القرارات، وضعف تشجيعهم على التعلم المستمر مدى الحياة. Summary: The study aimed to identify the requirements for applying the dimensions of developmental leadership in basic education schools in Egypt, and to reveal the most important international experiences in the field of applying developmental leadership in basic education institutions. It also aimed to identify the reality of practices of the dimensions of developmental leadership in basic education schools in Egypt, and to present a proposed vision for the requirements for applying the dimensions of developmental leadership in basic education schools in Egypt. The study relied on the mixed approach (quantitative and qualitative), so the questionnaire was used Personal interview as tools for collecting data and information, the questionnaire was applied to (388) teachers in basic education schools in Egypt, and personal interview was conducted with (21) principals, (9) deputies in primary schools in each of the educational administrations (Al-Sahel, Rod El-Farag, El-Nozha and East Nasr City).
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.02.M.Sc.2024.عف.م (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032489000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 153-163.

هدفت الدراسة إلى تعرف متطلبات تطبيق أبعاد القيادة التنموية في مدارس التعليم الأساسي بمصر، والكشف عن أهم الخبرات العالمية في مجال تطبيق القيادة التنموية بمؤسسات التعليم الأساسي، كما هدفت إلى تعرف واقع ممارسات أبعاد القيادة التنموية في مدارس التعليم الأساسي بمصر، وتقديم تصور مقترح لمتطلبات تطبيق أبعاد القيادة التنموية في مدارس التعليم الأساسي بمصر، واعتمدت الدراسة على المنهج المختلط (الكمي والكيفي)، فاستخدمت الإستبانة والمقابلة الشخصية كأدوات لجمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيق الإستبانة على عدد (388) معلم، وأجريت المقابلة الشخصية مع(21) مدير،(9) وكيل في مدارس التعليم الأساسي في كل من إدارات (الساحل وروض الفرج والنزهة وشرق مدينة نصر) التعليمية، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: إن تطبيق أبعاد القيادة التنموية لا يرتقي إلى المستوى المأمول على المستوى الإداري والتعليمي، وضرورة الوقوف على الآليات اللازمة لتطبيقها، وضعف الموارد المادية المتاحة اللازمة لتطوير وتنمية المعلمين، وضعف إشراك قائد المدرسة للمعلمين في عمليتي صنع وإتخاذ القرارات، وضعف تشجيعهم على التعلم المستمر مدى الحياة.

The study aimed to identify the requirements for applying the dimensions of developmental leadership in basic education schools in Egypt, and to reveal the most important international experiences in the field of applying developmental leadership in basic education institutions. It also aimed to identify the reality of practices of the dimensions of developmental leadership in basic education schools in Egypt, and to present a proposed vision for the requirements for applying the dimensions of developmental leadership in basic education schools in Egypt. The study relied on the mixed approach (quantitative and qualitative), so the questionnaire was used Personal interview as tools for collecting data and information, the questionnaire was applied to (388) teachers in basic education schools in Egypt, and personal interview was conducted with (21) principals, (9) deputies in primary schools in each of the educational administrations (Al-Sahel, Rod El-Farag, El-Nozha and East Nasr City).

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library