أثر برنامج قائم على التعاطف فى خفض حدة سلوك التنمر لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساســى / مقدمة من أسماء صالح بكرى عـواض؛ إشــــــــراف أ.د./سوسن إبراهيم أبو العلا شلبى، د. / أسماء توفيق مبروك.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 212 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The impact of a program based on empathy in reducing the bullying behavior among the students in the second cycle of basic education [Added title page title]
- 371.393
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.أس.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032491000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 114-128.
هدف الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج قائم على التعاطف فى خفض حدة سلوك التنمر لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى، وبلغت عينة الدراسة (40) تلميذة في الصف الثاني من المرحلة الإعدادية، وكانت أدوات الدراسة مقياس السلوك التنمرى للأطفال والمراهقين: إعداد (مجدى محمد الدسوقى، 2016)، اختبار الذكاء المصور إعداد ( أحمد زكى صالح، 1978)، برنامج قائم على التعاطف: إعداد الباحثة (أسماء صالح بكرى عواض، 2024)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى: أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات القياس البعدى لسلوك التنمر لدى أفراد المجموعة الضابطة والتجريبية من تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات القياس القبلى والقياس البعدى لسلوك التنمر لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى لصالح القياس البعدى، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات القياس البعدى والقياس التتابعي لسلوك التنمر لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى
Objective: Identifying the impact of a program based on empathy in reducing the behavior of bullying students in the second cycle of basic education, Sample Group: The sample group consisted of 40 middle school female students in the second grade from the assigned school. (Al-Zahraa Preparatory/Secondary School for Girls) affiliated to Wadi Hof District, Maasarah Education Department, Cairo Governorate. The sample was divided into two groups: 20 for the control group and 20 for the experimental group whose ages range from 13 to 14 for identification of the impact of a program based on empathy in reducing the behavior of bullying students in the second cycle of basic education, The research tools were the Bullying Behavior Scale for Children and Adolescents: prepared by (Magdy Mohamed El-Dessouky, 2016), the Illustrated Intelligence Test prepared by (Ahmed Zaki Saleh, 1978), and a program based on empathy: prepared by the researcher (Asmaa Saleh Bakry Awaad, 2024), The study concluded that the control and experimental groups of second-cycle basic education students showed statistically significant differences in the post-evaluation averages of bullying behaviorin favor of the experimental group. Further, the experimental group of second-cycle basic education students showed statistically significant differences in average pre- and post-evaluation of bullying behaviorin favor of the post-measurement. In addition, the experimental group of second-cycle basic education students showed no statistically significant differences in post-evaluation averages or bullying behavior tracking.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.