فعالية بيئة تعلم الكتروني لتنمية التمكين النفسي في تحسين الدافعية للتعلم لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم / إعداد الباحثة غاده مصطفى محمد عبد الحليم؛ هيئة الإشراف أ.د. نادية شريف، أ.د. أحمد محمود فخري.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 150+56 صفحة : ملاحق ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- Effectiveness of an e-learning environment to develop psychological empowerment in improving the learning motivation among talented with learning disabilities [Added title page title]
- 371.9
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.Ph.D.2024.غا.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032496000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 131-150.
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية بيئة تعلم الكتروني لتنمية التمكين النفسي في تحسين الدافعية للتعلم لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم. وقد تكونت عينة الدراسة الاستطلاعية (153) طالبة من الطالبات الموهوبات بالمرحلة الثانوية، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (40) طالبة من الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس التمكين النفسي، ومقياس دافعية التعلم، وبيئة تعلم الكتروني، كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (0,01). ويوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للتمكين النفسي لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم، لصالح القياس البعدي عند مستوى دلالة (0,01). بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي للتمكين النفسي لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم. وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (0,01). ويوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لدافعية التعلم لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم، لصالح القياس البعدي عند مستوى دلالة (0,01). بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي لدافعية التعلم لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم، بالإضافة لوجود علاقة موجبة بين التمكين النفسي ودافعية التعلم عند مستوى دلالة(0.01).
The current study aims to verify the effectiveness of an electronic learning environment for psychological empowerment development in improving the motivation for learning among gifted learning difficulties. The basic study sample consisted of 40 female students with secondary learning disabilities. The study tools consisted of a psychological empowerment scale, a learning motivation scale and an electronic learning environment, and the results of the study found statistically significant differences between the grading averages of the experimental and control groups in favour of the experimental group at an indicative level (0.01). There are statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in the tribal and postgraduate measurements of psychological empowerment of talented students with learning disabilities, in favour of dimensional measurement at an indicative level (0.01). In addition, there are no statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in the dimensional and sequential measurements of psychological empowerment of talented students with learning disabilities. Statistically significant differences exist between the grading averages of the experimental and control groups in favor of the experimental group at an indicative level (0.01). There are statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in tribal and postgraduate measurements of the learning motivation of talented students with learning disabilities, in favour of dimensional measurement at an indicative level (0.01). In addition, there are no statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in dimensional and sequential measurements of learning motivation of talented students with learning disabilities, as well as a positive correlation between psychological empowerment and learning motivation at an indicative level (0.01).
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.