Image from OpenLibrary

فعالية استخدام أساليب التواصل المعزز والبديل في تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية / إعداد ريهام نبيل فريد المزين؛ إشـــــــــــراف الأستاذ الدكتور منى محمد الصفي الجزار، الأستاذ الدكتور أيمن سالم عبد الله.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 117 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of using augmentative and alternative communication methods for developing verbal and nonverbal communication skills for children with brain injury [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.9
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي للأطفال ذوي الإصابة الدماغية بإستخدام أساليب التواصل المعزز والبديل. تكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً من ذوي الإصابة الدماغية ذات التأثير الحركي(إصابة دماغية تشنجية المستوي الثاني والثالث) ويعانون من ضعف فى مهارات التواصل، في أحد مراكز التأهيل الخاصة، وتتراوح أعمارهم الزمنية بين (8 و 12 سنة)، بمتوسط حسابي قدره (9.92 سنة) وانحراف معياري (1.51 سنة). قُسِّمَت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. ضمت المجموعة التجريبية 6 أطفال تلقت البرنامج التدريبي. أما المجموعة الضابطة، فضمت أيضًا 6 أطفال تلقت التدريب العادي. وقد تتراوح درجة الذكاء بين (90:75)، إصابة دماغية تشنجية، المستوي الثاني والثالث تراوحت أعمارهم بين (8 -12) عامًا. استخدمت أدوات الدراسة مقياس استنافورد بينيه لقياس الذكاء، مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبرنامج قائم على أساليب التواصل المعزز والبديل لتعزيز مهارات التواصل لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياس البعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح المجموعة التجريبية.ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (1.,0) بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبناءاً على هذة النتائج أثبتت فعالية البرنامج القائم على التواصل المعزز والبديل لتنمية مهارات التواصل لدي الأطفال ذوي الإصابة الدماغية.Summary: The aim of the study was to develop verbal and non-verbal communication skills in children with brain injuries using augmentative and alternative communication methods. The sample consisted of 12 children with brain injuries affecting motor function (spastic brain injury, levels II and III), who were experiencing communication difficulties. These children were enrolled in a special rehabilitation center, with ages ranging from 8 to 12 years, and an average age of 9.92 years (SD = 1.51). The sample was divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group included 6 children who received the training program, while the control group included 6 children who received standard training. The IQ scores of the participants ranged between 75 and 90, with spastic brain injury (levels II and III), and ages ranging from 8 to 12 years. The study used several tools, including the Stanford-Binet Intelligence Scale to measure IQ, a verbal and non-verbal communication scale, and a program based on augmentative and alternative communication methods to enhance communication skills in children with brain injuries. The results of the study indicated statistically significant differences at the 0.01 level between the mean ranks of the children's post-test scores on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the experimental group. There were also statistically significant differences at the 0.1 level between the mean ranks of the experimental group children in the pre- and post-tests on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the post-test scores. However, no statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group participants in the post-test and follow-up tests on the verbal and non-verbal communication scale. Based on these results, the study confirmed the effectiveness of the program based on augmentative and alternative communication methods in developing communication skills in children with brain injuries.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.M.Sc.2024.ري.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032498000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 104-117.

هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي للأطفال ذوي الإصابة الدماغية بإستخدام أساليب التواصل المعزز والبديل. تكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً من ذوي الإصابة الدماغية ذات التأثير الحركي(إصابة دماغية تشنجية المستوي الثاني والثالث) ويعانون من ضعف فى مهارات التواصل، في أحد مراكز التأهيل الخاصة، وتتراوح أعمارهم الزمنية بين (8 و 12 سنة)، بمتوسط حسابي قدره (9.92 سنة) وانحراف معياري (1.51 سنة). قُسِّمَت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. ضمت المجموعة التجريبية 6 أطفال تلقت البرنامج التدريبي. أما المجموعة الضابطة، فضمت أيضًا 6 أطفال تلقت التدريب العادي. وقد تتراوح درجة الذكاء بين (90:75)، إصابة دماغية تشنجية، المستوي الثاني والثالث تراوحت أعمارهم بين (8 -12) عامًا. استخدمت أدوات الدراسة مقياس استنافورد بينيه لقياس الذكاء، مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبرنامج قائم على أساليب التواصل المعزز والبديل لتعزيز مهارات التواصل لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياس البعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح المجموعة التجريبية.ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (1.,0) بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبناءاً على هذة النتائج أثبتت فعالية البرنامج القائم على التواصل المعزز والبديل لتنمية مهارات التواصل لدي الأطفال ذوي الإصابة الدماغية.

The aim of the study was to develop verbal and non-verbal communication skills in children with brain injuries using augmentative and alternative communication methods. The sample consisted of 12 children with brain injuries affecting motor function (spastic brain injury, levels II and III), who were experiencing communication difficulties. These children were enrolled in a special rehabilitation center, with ages ranging from 8 to 12 years, and an average age of 9.92 years (SD = 1.51). The sample was divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group included 6 children who received the training program, while the control group included 6 children who received standard training. The IQ scores of the participants ranged between 75 and 90, with spastic brain injury (levels II and III), and ages ranging from 8 to 12 years. The study used several tools, including the Stanford-Binet Intelligence Scale to measure IQ, a verbal and non-verbal communication scale, and a program based on augmentative and alternative communication methods to enhance communication skills in children with brain injuries. The results of the study indicated statistically significant differences at the 0.01 level between the mean ranks of the children's post-test scores on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the experimental group. There were also statistically significant differences at the 0.1 level between the mean ranks of the experimental group children in the pre- and post-tests on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the post-test scores. However, no statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group participants in the post-test and follow-up tests on the verbal and non-verbal communication scale. Based on these results, the study confirmed the effectiveness of the program based on augmentative and alternative communication methods in developing communication skills in children with brain injuries.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library