برنامج قائم علي استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في تحسين التواصل لدي المراهقين ذوي اضطراب طيف التوحد / إعداد محمود زانون سعيد؛ إشراف الاستاذه الدكتوره مني محمد الصفي علي الجزار، الاستاذ الدكتور أيمن سالم عبدالله.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 165 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- A program based on the use of social networks to improve communication among adolescents with autism spectrum disorder [Added title page title]
- 371.95634
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2024.مح.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032499000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 139-155.
من ابرز ما يتسم به اضطراب طيف التوحد هو القصور بالتواصل والانماط السلوكية غير المقبولة إجتماعيا ويهدف البحث الحالى الى الكشف عن فاعليه برنامج قائم علي استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في تحسين التواصل لدي المراهقين ذوي اضطراب طيف التوحد ، وتكونت عينة الدراسة من (12) من المراهقين التوحديين الذين يتراوح عمرهم بين (12-18) سنة، ويتراوح معامل الذكاء من (110:90)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين الأولى تجريبية والثانية ضابطة، وإستخدمت الدراسة إختبار مان ويتنى اللابارامترى - إختبار ويلكوكسون اللابارمترى، واستخدمت الدراسة الادوات الاتية : اختبار ستانفورد – بينية الذكاء (الصورة الخامسة) (إعداد: محمود أبوالنيل, 2011). مقياس التواصل لدى المراهقين التوحديين , وتوصلت نتائج الدراسة إلى فاعليه البرنامج القائم على استخدام شبكات التواصل الاجتماعي فى تحسين مهارات التواصل لدى أفراد المجموعة التجريبية، مع إستمرار التأثيرات الإيجابية للبرنامج.
one of the most prominent autism spectrum disorder is the shortcomings and behavioral patterns are socially unacceptable, The current study aimed to reveal the effectiveness of a program based on the use of social networks in improving communication among adolescents with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (12) autistic adolescents aged between (12-18) years. (100:90), and they were divided into two equal groups, the first experimental and the second control, and the study used (Mann-Whitney non-parametric test - Wilcoxon non-parametric test), he study tools included Stanford Binet scale- the fifth images(Codified by/Mahmoud AboElneel, 2011)scale Social networks – ,scale communication skills Autism spectrum, and the results of the study reached the effectiveness of the existing program using social networks in improving the targeted communication skills of the members of the experimental group, With the continuation of the positive effects of the program during the two-week follow- test period..
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.