Effect of educational intervention on knowledge, functional mobility and quality of life among elderly patients with parkinson's disease / by Ibrahim Ahmed Mohamed El-Samahy ; Advisors Dr. Soheir Aly Badreldin, Dr. Ebtesam M. ELSayed.
Material type:
TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 172+70 Leaves : illustrations ; 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- تأثير تدخل تعليمي على المعرفة والاداء الوظيفي وجودة الحياة بين المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون [Added title page title]
- 610.7365
- Issues also as CD.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.17.04.Ph.D.2024.Ib.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110092023000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 158-172.
Background: Parkinson's disease (PD) is a progressive neurodegenerative disorder affecting functional mobility and quality of life (QoL) in elderly patients. Educational nursing interventions may help manage symptoms and improve outcomes. Aime: To evaluate the effect of an educational intervention on PD related knowledge, functional mobility and PDQoL among elderly patients with PD. Methods: A quasi-experimental design was utilized. The study included 60 elderly patients with PD, randomly assigned to either an intervention group (n=30) or a control group (n=30). The intervention group received a 7-session educational program focusing on PD management, including exercises and daily living activities. Study tools: 1-PD related knowledge questionnaire, 2- modified Hoehn and Yahr scale, 3- the Parkinson's disease quality of life Questionnaire (PDQ-39) and 4-short physical battery scale (to assess functional mobility). The date was collected from outpatient clinic in Elkasr Elaniy teaching medical school. Results: The mean age of elderly patients with PD was 64.2 x̄ ± SD=1.1 year. The intervention group showed significant improvements in PD related knowledge, functional mobility and PDQoL as compared to the control group. The mean scores for FMS and PDQ-39 improved significantly post-intervention (p<0.05). Conclusion: The educational nursing intervention significantly enhanced PD related knowledge, functional mobility and QoL in elderly patients with PD. Such interventions should be integrated into the routine care of PD patients to optimize outcomes. Recommendation: Conduct further research that includes larger sample size of elderly to generalize the results. Increase awareness campaigns regarding Parkinson’s disease. Implement educational nursing intervention (knowledge and exercise) to manage signs and symptoms of PD and management
مرض باركنسون (PD) هو اضطراب تنكسي عصبي تدريجي يؤثر على الحركة الوظيفية ونوعية الحياة لدى المرضى المسنين. قد تساعد التدخلات التمريضية التعليمية في إدارة الأعراض وتحسين النتائج. هدف الدراسة : لتقييم تأثير التدخل التعليمي على المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي و وجودة الحياة بين المرضى المسنين الذين يعانون من مرض باركنسون. تصميم البحث : تم استخدام تصميم شبه تجريبي. شملت الدراسة 60 مريضا مسنا يعانون من مرض باركنسون ، تم اختيارهم عشوائيا إما إلى مجموعة تدخل (عدد = 30) أو مجموعة مراقبة (عدد = 30). تلقت مجموعة التدخل برنامجا تعليميا من 7 جلسات يركز على إدارة مرض باركنسون، بما في ذلك التمارين وأنشطة الحياة اليومية. أدوات الدراسة: 1-استبيان المعرفة المتعلقة ب مرض باركنسون ، 2- مقياس Hoehn و Yahr المعدل ، 3- استبيان جودة حياة مرض باركنسون (PDQ-39) )ومقياس معدل التنقل الوظيفي . تم جمع البيانات من العيادات الخارجية في كلية الطب في القصر العيني النتائج: كان متوسط عمر المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون 64.2 و× ̄ ± SD = 1.1 سنة. أظهرت مجموعة التدخل تحسينات كبيرة في المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي ووجودة الحياة مقارنة بالمجموعة الضابطة. تحسن متوسط درجات FMS و PDQ-39 بشكل ملحوظ بعد التدخل (p<0.05). الخلاصة: عزز التدخل التمريضي التعليمي بشكل كبير المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي وجودة الحياة لدى المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون. يجب دمج هذه التدخلات في الرعاية الروتينية لمرضى باركنسون لتحسين النتائج. التوصية: إجراء المزيد من الأبحاث التي تشمل حجم عينة أكبر من كبار السن. زيادة حملات التوعية بمرض باركنسون. دمج التدخل التعليمي في الرعاية الروتينية
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.