Image from OpenLibrary

فاعليه برنامج قائم على السيكودراما لتحسين الإنتباه لدى الأطفال المعاقين عقليا القابلين للتعليم / مقدمة من الباحثة رضا محمد زكى محمد؛ إشراف أ.د.رضا مسعد الجمال، أ.م.د. أحمد عبدالرحيم العمري، د. ولاء أحمد حسن خالد.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 133 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a psychodrama-based program in improving attention in educable mentally handicapped children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف فاعلية برنامج قائم على السيكودراما لتحسين الإنتباه لدي الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم ، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة ، تكونت عينة الدراسة النهائية من (10) اطفًال (7 من الذكور، 3 من الاناث)، تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (6 -9) سنوات من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم ، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء (الصورة الخامسة): (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين محمود أبو النيل، 2011) ، مقياس المستوي الاقتصادي الاجتماعي اعداد محمد سعفان ودعاء خطاب، مقياس إنتباه الأطفال وتوافقهم:(إعداد عبد الرقيب البحيري وعفاف عجلان) بالإضافة إلي برنامج قائم على السيكودراما. إعداد (الباحثة). وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات الأطفال أعضاء المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على السيكودراما في تحسين الإنتباه لصالح القياس البعدي، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق برنامج السيكودراما وذلك على مقياس الإنتباه. مما يشير إلي استمرار فاعلية البرنامج كما ظهر من نتائج القياس التتبعي، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات لبحوث لاحقة.Summary: The current study aimed at identify the effectiveness of a psychodrama-based program on improving attention in educable mentally handicapped children. The researcher used the experimental method to achieve the study’s objectives. The final study sample consisted of 10 children (7 boys and 3 girls) aged between 6 and 9 years. The study tools included the Stanford-Binet Intelligence Scale (Fifth Edition) (prepared by Gale Roid, adapted and standardized by Mahmoud Abu El-Nil, 2011), the Socioeconomic Status Scale (prepared by Mohamed Saafan and Doaa Khattab), the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale (prepared by Abdel Raqeeb Al-Bahiri and Mostafa Al-Hadibi), and a psychodrama-based program (prepared by the researcher) Results: The study found statistically significant differences between the mean ranks of the children’s scores in the pre- and post-tests after applying the psychodrama-based program, in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between the mean ranks of the children’s scores in the post-test and the follow-up test on the attention scale, indicating the continued effectiveness of the program as shown by the follow-up results. The study provided a set of recommendations and suggestions for further research.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.رض.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032558000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 96-121.

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف فاعلية برنامج قائم على السيكودراما لتحسين الإنتباه لدي الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم ، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة ، تكونت عينة الدراسة النهائية من (10) اطفًال (7 من الذكور، 3 من الاناث)، تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (6 -9) سنوات من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم ، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء (الصورة الخامسة): (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين محمود أبو النيل، 2011) ، مقياس المستوي الاقتصادي الاجتماعي اعداد محمد سعفان ودعاء خطاب، مقياس إنتباه الأطفال وتوافقهم:(إعداد عبد الرقيب البحيري وعفاف عجلان) بالإضافة إلي برنامج قائم على السيكودراما. إعداد (الباحثة). وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات الأطفال أعضاء المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على السيكودراما في تحسين الإنتباه لصالح القياس البعدي، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق برنامج السيكودراما وذلك على مقياس الإنتباه. مما يشير إلي استمرار فاعلية البرنامج كما ظهر من نتائج القياس التتبعي، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات لبحوث لاحقة.

The current study aimed at identify the effectiveness of a psychodrama-based program on improving attention in educable mentally handicapped children. The researcher used the experimental method to achieve the study’s objectives. The final study sample consisted of 10 children (7 boys and 3 girls) aged between 6 and 9 years. The study tools included the Stanford-Binet Intelligence Scale (Fifth Edition) (prepared by Gale Roid, adapted and standardized by Mahmoud Abu El-Nil, 2011), the Socioeconomic Status Scale (prepared by Mohamed Saafan and Doaa Khattab), the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale (prepared by Abdel Raqeeb Al-Bahiri and Mostafa Al-Hadibi), and a psychodrama-based program (prepared by the researcher) Results: The study found statistically significant differences between the mean ranks of the children’s scores in the pre- and post-tests after applying the psychodrama-based program, in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between the mean ranks of the children’s scores in the post-test and the follow-up test on the attention scale, indicating the continued effectiveness of the program as shown by the follow-up results. The study provided a set of recommendations and suggestions for further research.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library