فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم / مقدمة من الباحثة أسماء أحمد عبد التواب أحمد؛ إشراف أ.د. هند إسماعيل إمبابي، أ.م.د. إيمان أحمد خليل.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 177 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on metacognitive strategies to develop some executive functions in children with learning disabilities [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.أس.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032560000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 153-164.
هدف البحث الحالي إلى تنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم، وأتبع البحث المنهج شبه التجريبي القائم علي القياسين القبلي والبعدي، وطبق علي عينة من الأطفال ذوي صعوبات التعلم من (4-6,5) سنوات بأكاديمية الطفولة بمحافظة الفيوم وعددهم (١٠)أطفال منهم (٥) ذكور و(٥) إناث وتم استخدام الأدوات التالية في البحث: مقياس جون رافن للمصفوفات المتتابعة الملونة للأطفال والكبار (تقنين وتعديل :أحمد عماد حسن، ٢٠١٦)، مقياس مستوي نمو الوظائف التنفيذية للأطفال (إعداد: عبد العزيز الشخص وآخرون، ٢٠٢٠)، قائمة صعوبات التعلم النمائية (إعداد: عادل عبدالله، ٢٠٠٦)، برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم (إعداد، الباحثة)، وأظهر البحث فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم، ويوصي البحث: بأهمية توظيف استراتيجيات ما وراء المعرفة في البرامج المعدة لتحسين الوظائف التنفيذية لدي الأطفال ذوى صعوبات التعلم .
The current research aims to develop some executive functions in children with learning disabilities. The research followed the quasi-experimental approach based on pre- and post-measurements. It was applied to a sample of children with learning disabilities aged (4-6.5) years at Childhood Academy in Fayoum Governorate, numbering 10 children, including 5 males and 5 females. The following tools were used in the research: John Raven Colored Progressive Matrices Scale for Children and Adults (technicians and modified by: Ahmed Emad Hassan, 2016), Executive Functions Development Level Scale for Children (prepared by: Abd El Aziz Al-Shakhs et al., 2020), Developmental Learning Disabilities List (prepared by: Adel Abdullah, 2006), a program based on metacognitive strategies to develop some executive functions in children with learning disabilities (prepared by the researcher), The research showed the effectiveness of a program based on metacognitive strategies to develop some executive functions in children with learning disabilities. The research recommends: the importance of employing metacognitive strategies in programs designed to improve executive functions in children with learning disabilities.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.