Image from OpenLibrary

تطوير مقياس للحمض النووي للعلامة التجارية والتحقق من صحته / للباحثة لبنى جمال حسين مجاهد؛ إشراف أ.د. هالـة محمـد لبيـب عنبة.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 169 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Brand dna scale development and its validation [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.827
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تهدف هذه الدراسة إلى تطوير مقياس موثوق لتحديد ماهية مفهوم الحمض النووي للعلامة التجارية وقياس أبعاده وعناصره؛ حيث يساعد الحمض النووي للعلامة التجارية في تحديد سماتها المميزة، التي يُمكن على أساسها إنشاء ميزة تنافسية وتجارب متسقة لكسب العملاء مدى الحياة، وبناء علامة تجاريَّة قوية، وزيادة الوعي بها واستدامتها. كما تُسهم الدراسة في إثراء الجانب المعرفي وسدّ الفجوة البحثية المتمثلة في ندرة الدراسات السابقة التي تناولت مفهوم الحمض النووي للعلامة التجارية، خاصةً فيما يتعلق بوجود إطار منظم لفك تشفير الحمض النووي للعلامة التجارية، مما يبرز أهمية هذه الدراسة. تم الإعتماد على نموذج Churchill (1979) لتطوير المقاييس، حيث تم تنفيذ خطواته السبع بشكل متسلسل. بدأت بتجميع العناصر والأبعاد من الدراسات السابقة والدراسة الاستطلاعية، تلاها إجراء دراسة تمهيدية لتنقية العناصر. ثم، أُجريت خمس دراسات للتحقق من صحه المقياس. تم خلالها جمع البيانات الأولية من عينة مكوَّنة من 1920 مفردة من المصريين، باستخدام عينة غير احتمالية (عينة ميسرة)، مع مراعاة العوامل الديموغرافية لمجتمع الدراسة، والتي تشمل العمر، النوع، المستوى التعليمي، الحالة الاجتماعية، ومستوى الدخل وذلك من خلال قائمة استقصاء مهيكلة ومُعدَّة مسبقًا لهذا الغرض، بالإعتماد على مقياس ليكرت الخماسي. تمَّ توظيف بعض أساليب الإحصاء الوصفي (الوسط الحسابي) والاستدلالي (تحليل العاملى الاستكشافي والتوكيدى) لتحليل البيانات للوصول إلى النتائج النهائية باستخدام برنامجي SPSS V.25 & AMOS. إظهرت نتائج الدراسة بأنَّ الحمض النووي للعلامة التجارية يتكون من أربعة أبعاد أساسية: البُعد الاستراتيجي، والبُعد التكتيكي، والبُعد التنفيذي، والبُعد التوجيهي، كما تم تحديد تعريف نهائي لهذا المفهوم؛ حيث تُمكن هذه النتائج من تطوير المعرفة التسويقية، بالإضافة إلى فتح آفاق بحثية مستقبلية في هذا المجال، وتوجيه نظر المسوقين نحو تبني وفهم مفهوم الحمض النووي للمساهمة في بناء الهوية التنافسية، وتحسين الممارسات التسويقية. Summary: This study aims to develop a reliable scale to define the concept of brand DNA and measure its dimensions and elements. Brand DNA helps identify the distinctive characteristics of a brand, which can be used to create a competitive advantage and consistent customer experiences, building a strong brand, increasing brand awareness, and ensuring its sustainability. The study also contributes to enriching the body of knowledge and addressing the research gap related to the scarcity of studies exploring the concept of brand DNA, especially regarding the lack of a structured framework to decode brand DNA, highlighting the importance of this study. The study relied on Churchill's (1979) model for scale development, following its seven steps in sequence. The process began with gathering elements and dimensions from previous studies and an exploratory study, followed by a preliminary study to refine the items. Five studies were then conducted to verify the validity of the scale. During this process, primary data were collected from a sample of 1,920 Egyptians using a non-probability (convenience) sample, considering the demographic factors of the study population, including age, gender, education level, marital status, and income level, through a structured questionnaire designed specifically for this purpose, based on a five-point Likert scale. Descriptive (mean) and inferential (exploratory and confirmatory factor analysis) statistical methods were employed to analyze the data and reach the final results, using SPSS V.25 and AMOS software. The study's results revealed that brand DNA consists of four key dimensions: the strategic dimension, the tactical dimension, the executive dimension, and the directional dimension. A final definition of this concept was also established. These findings contribute to the development of marketing knowledge and open avenues for future research in this area, guiding marketers to adopt and understand the concept of brand DNA to contribute to building a competitive identity and enhancing marketing practices.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.01.Ph.D.2024.لب.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032635000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 146-157.

تهدف هذه الدراسة إلى تطوير مقياس موثوق لتحديد ماهية مفهوم الحمض النووي للعلامة التجارية وقياس أبعاده وعناصره؛ حيث يساعد الحمض النووي للعلامة التجارية في تحديد سماتها المميزة، التي يُمكن على أساسها إنشاء ميزة تنافسية وتجارب متسقة لكسب العملاء مدى الحياة، وبناء علامة تجاريَّة قوية، وزيادة الوعي بها واستدامتها. كما تُسهم الدراسة في إثراء الجانب المعرفي وسدّ الفجوة البحثية المتمثلة في ندرة الدراسات السابقة التي تناولت مفهوم الحمض النووي للعلامة التجارية، خاصةً فيما يتعلق بوجود إطار منظم لفك تشفير الحمض النووي للعلامة التجارية، مما يبرز أهمية هذه الدراسة. تم الإعتماد على نموذج Churchill (1979) لتطوير المقاييس، حيث تم تنفيذ خطواته السبع بشكل متسلسل. بدأت بتجميع العناصر والأبعاد من الدراسات السابقة والدراسة الاستطلاعية، تلاها إجراء دراسة تمهيدية لتنقية العناصر. ثم، أُجريت خمس دراسات للتحقق من صحه المقياس. تم خلالها جمع البيانات الأولية من عينة مكوَّنة من 1920 مفردة من المصريين، باستخدام عينة غير احتمالية (عينة ميسرة)، مع مراعاة العوامل الديموغرافية لمجتمع الدراسة، والتي تشمل العمر، النوع، المستوى التعليمي، الحالة الاجتماعية، ومستوى الدخل وذلك من خلال قائمة استقصاء مهيكلة ومُعدَّة مسبقًا لهذا الغرض، بالإعتماد على مقياس ليكرت الخماسي. تمَّ توظيف بعض أساليب الإحصاء الوصفي (الوسط الحسابي) والاستدلالي (تحليل العاملى الاستكشافي والتوكيدى) لتحليل البيانات للوصول إلى النتائج النهائية باستخدام برنامجي SPSS V.25 & AMOS. إظهرت نتائج الدراسة بأنَّ الحمض النووي للعلامة التجارية يتكون من أربعة أبعاد أساسية: البُعد الاستراتيجي، والبُعد التكتيكي، والبُعد التنفيذي، والبُعد التوجيهي، كما تم تحديد تعريف نهائي لهذا المفهوم؛ حيث تُمكن هذه النتائج من تطوير المعرفة التسويقية، بالإضافة إلى فتح آفاق بحثية مستقبلية في هذا المجال، وتوجيه نظر المسوقين نحو تبني وفهم مفهوم الحمض النووي للمساهمة في بناء الهوية التنافسية، وتحسين الممارسات التسويقية.

This study aims to develop a reliable scale to define the concept of brand DNA and measure its dimensions and elements. Brand DNA helps identify the distinctive characteristics of a brand, which can be used to create a competitive advantage and consistent customer experiences, building a strong brand, increasing brand awareness, and ensuring its sustainability. The study also contributes to enriching the body of knowledge and addressing the research gap related to the scarcity of studies exploring the concept of brand DNA, especially regarding the lack of a structured framework to decode brand DNA, highlighting the importance of this study. The study relied on Churchill's (1979) model for scale development, following its seven steps in sequence. The process began with gathering elements and dimensions from previous studies and an exploratory study, followed by a preliminary study to refine the items. Five studies were then conducted to verify the validity of the scale. During this process, primary data were collected from a sample of 1,920 Egyptians using a non-probability (convenience) sample, considering the demographic factors of the study population, including age, gender, education level, marital status, and income level, through a structured questionnaire designed specifically for this purpose, based on a five-point Likert scale. Descriptive (mean) and inferential (exploratory and confirmatory factor analysis) statistical methods were employed to analyze the data and reach the final results, using SPSS V.25 and AMOS software. The study's results revealed that brand DNA consists of four key dimensions: the strategic dimension, the tactical dimension, the executive dimension, and the directional dimension. A final definition of this concept was also established. These findings contribute to the development of marketing knowledge and open avenues for future research in this area, guiding marketers to adopt and understand the concept of brand DNA to contribute to building a competitive identity and enhancing marketing practices.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library