Image from OpenLibrary

The association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence among hypertensive patients / by Hatem Sayed Mohammad Mahmoud ; Supervisors Dr. Inas Talaat Abdelhamid El-Sayed, Dr. Asmaa Ahmed Sayed.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2025Description: 148 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • العلاقة بين علاقة المريض بالطبيب ورضائه عن الخدمة الطبية المقدمة مع الالتزام الدوائي بين مرضى ارتفاع ضغط الدم [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 616.024
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025. Summary: Background Hypertension affects over one-third of adults worldwide, increasing the risk of cardiovascular diseases, kidney failure, and stroke. Poor adherence to antihypertensive medication exacerbates these risks, leading to higher mortality and healthcare costs. The doctor-patient relationship (DPR) and patient satisfaction are thought to be associated with adherence, but their exact relation remains unclear. This study explores the relationship between DPR, patient satisfaction, and medication adherence among hypertensive patients at Kasr Alainy hospital. Methods A cross-sectional study was conducted among 300 patients with hypertension who attended Family Medicine outpatient clinics. Validated Arabic versions of the Morisky Medication Adherence Scale (MMAS-8), the Patient-Doctor Relationship Questionnaire (PDRQ-9), and the Patient Satisfaction Questionnaire (PSQ-18) were used to assess the association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence. Sociodemographic and health-related data, including blood pressure and BMI, were also analyzed. Results The study involved 300 participants, primarily middle-aged(53 ± 8SD), with 49% male and 51% female.. It shows a positive correlation between DPR and medication adherence (r=0.35). Regression analysis confirmed DPR as a predictor (p < 0.05), though its contribution was limited (low R²). Patient satisfaction had a weaker correlation with adherence (r=0.2957), mainly linked to technical care quality (p<0.01). Uncontrolled blood pressure and obesity are negatively related to adherence, whereas comorbidities like diabetes and heart disease improve it. Conclusion DPR and patient satisfaction are significantly related to medication adherence, but systemic and health-related factors play a mediating role. Strengthening DPR, improving technical care, and implementing comprehensive interventions, including patient education and trust-building, are crucial for enhancing adherence.Summary: ارتفاع ضغط الدم من التحديات الصحية العالمية الهامة التي تؤثر على أكثر من ثلث البالغين في جميع أنحاء العالم، ويعوق التحكم فيه غالبًا عدم الالتزام بالأدوية بشكل صحيح. إن عدم الالتزام بالأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم يزيد من مخاطر الإصابة بالأمراض القلبية الوعائية، وفشل الكلى، والسكتات الدماغية، مما يؤدي إلى زيادة معدلات الوفاة وتكاليف الرعاية الصحية. تعتبر علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض من العوامل المهمة التي يُعتقد أنها تؤثر على الالتزام بالعلاج والنتائج الصحية العامة. وعلى الرغم من الاعتقاد السائد بأنهما يلعبان دورًا كبيرًا في تعزيز الالتزام بالعلاج، إلا أن تأثيرهما الفعلي لا يزال غير واضح. تم إجراء هذه الدراسة لاستكشاف العلاقة بين علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض والالتزام بالعلاج لدى مرضى ارتفاع ضغط الدم الذين يراجعون مستشفى قصر العيني. كما تم دراسة تأثير العوامل الشخصية، المرتبطة بالرضا، والعوامل الاجتماعية والاقتصادية و الصحية على الالتزام بالعلاج. استخدم البحث، الذي أجري بين أبريل وديسمبر 2024 دراسة رصدية مقطعيًة على 300 مريض مصاب بارتفاع ضغط الدم يزورون العيادات الخارجية لطب الأسرة بالقصر العيني منهج وأهداف الدراسة كان الهدف الرئيسي هو تقييم ما إذا كانت علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض يؤثران بشكل مستقل على الالتزام بالعلاج المضاد لارتفاع ضغط الدم، مع الأخذ في الاعتبار دور العوامل الاجتماعية والاقتصادية. تم جمع البيانات باستخدام استبيانات معتمدة باللغة العربية تشمل: مقياس الالتزام بالعلاج الدوائي موريسكي (MMAS-8)، استبيان علاقة الطبيب بالمريض (PDRQ-9)، واستبيان رضا المريض (PSQ-18). كما تم تحليل البيانات الديموغرافية الاجتماعية والصحية، بما في ذلك ضغط الدم ومؤشر كتلة الجسم. شملت معايير الدخول البالغين الذين تتراوح أعمارهم بين 18-65 عامًا، المصابين بارتفاع ضغط الدم، والذين يتناولون الأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم لمدة لا تقل عن عام. تم استبعاد الأشخاص الذين يعانون من إعاقات معرفية أو أمراض مصاحبة تؤثر على ضغط الدم أو الحواجز اللغوية. تم الحصول على الموافقات الأخلاقية، وتم ضمان الحصول على موافقة مستنيرة لجميع المشاركين
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.11.35.M.Sc.2025.Ha.I (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110092402000

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.

Bibliography: pages 102-122.

Background
Hypertension affects over one-third of adults worldwide, increasing the risk of cardiovascular diseases, kidney failure, and stroke. Poor adherence to antihypertensive medication exacerbates these risks, leading to higher mortality and healthcare costs. The doctor-patient relationship (DPR) and patient satisfaction are thought to be associated with adherence, but their exact relation remains unclear. This study explores the relationship between DPR, patient satisfaction, and medication adherence among hypertensive patients at Kasr Alainy hospital.
Methods
A cross-sectional study was conducted among 300 patients with hypertension who attended Family Medicine outpatient clinics. Validated Arabic versions of the Morisky Medication Adherence Scale (MMAS-8), the Patient-Doctor Relationship Questionnaire (PDRQ-9), and the Patient Satisfaction Questionnaire (PSQ-18) were used to assess the association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence. Sociodemographic and health-related data, including blood pressure and BMI, were also analyzed.
Results
The study involved 300 participants, primarily middle-aged(53 ± 8SD), with 49% male and 51% female.. It shows a positive correlation between DPR and medication adherence (r=0.35). Regression analysis confirmed DPR as a predictor (p < 0.05), though its contribution was limited (low R²). Patient satisfaction had a weaker correlation with adherence (r=0.2957), mainly linked to technical care quality (p<0.01). Uncontrolled blood pressure and obesity are negatively related to adherence, whereas comorbidities like diabetes and heart disease improve it.
Conclusion
DPR and patient satisfaction are significantly related to medication adherence, but systemic and health-related factors play a mediating role. Strengthening DPR, improving technical care, and implementing comprehensive interventions, including patient education and trust-building, are crucial for enhancing adherence.

ارتفاع ضغط الدم من التحديات الصحية العالمية الهامة التي تؤثر على أكثر من ثلث البالغين في جميع أنحاء العالم، ويعوق التحكم فيه غالبًا عدم الالتزام بالأدوية بشكل صحيح. إن عدم الالتزام بالأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم يزيد من مخاطر الإصابة بالأمراض القلبية الوعائية، وفشل الكلى، والسكتات الدماغية، مما يؤدي إلى زيادة معدلات الوفاة وتكاليف الرعاية الصحية. تعتبر علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض من العوامل المهمة التي يُعتقد أنها تؤثر على الالتزام بالعلاج والنتائج الصحية العامة. وعلى الرغم من الاعتقاد السائد بأنهما يلعبان دورًا كبيرًا في تعزيز الالتزام بالعلاج، إلا أن تأثيرهما الفعلي لا يزال غير واضح. تم إجراء هذه الدراسة لاستكشاف العلاقة بين علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض والالتزام بالعلاج لدى مرضى ارتفاع ضغط الدم الذين يراجعون مستشفى قصر العيني. كما تم دراسة تأثير العوامل الشخصية، المرتبطة بالرضا، والعوامل الاجتماعية والاقتصادية و الصحية على الالتزام بالعلاج. استخدم البحث، الذي أجري بين أبريل وديسمبر 2024 دراسة رصدية مقطعيًة على 300 مريض مصاب بارتفاع ضغط الدم يزورون العيادات الخارجية لطب الأسرة بالقصر العيني
منهج وأهداف الدراسة
كان الهدف الرئيسي هو تقييم ما إذا كانت علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض يؤثران بشكل مستقل على الالتزام بالعلاج المضاد لارتفاع ضغط الدم، مع الأخذ في الاعتبار دور العوامل الاجتماعية والاقتصادية. تم جمع البيانات باستخدام استبيانات معتمدة باللغة العربية تشمل: مقياس الالتزام بالعلاج الدوائي موريسكي (MMAS-8)، استبيان علاقة الطبيب بالمريض (PDRQ-9)، واستبيان رضا المريض (PSQ-18). كما تم تحليل البيانات الديموغرافية الاجتماعية والصحية، بما في ذلك ضغط الدم ومؤشر كتلة الجسم.
شملت معايير الدخول البالغين الذين تتراوح أعمارهم بين 18-65 عامًا، المصابين بارتفاع ضغط الدم، والذين يتناولون الأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم لمدة لا تقل عن عام. تم استبعاد الأشخاص الذين يعانون من إعاقات معرفية أو أمراض مصاحبة تؤثر على ضغط الدم أو الحواجز اللغوية. تم الحصول على الموافقات الأخلاقية، وتم ضمان الحصول على موافقة مستنيرة لجميع المشاركين

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library