Image from OpenLibrary

The effect of strategic intensive reading on complex sentences in efl university students’ academic paragraphs / by Hazem Galal Mohamed Mohamed Shaheen ; Supervisor Dr. Amira Agameya Dr. Manar Shalaby.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 161 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • تأثير القراءة الاستراتيجية المكثفة على الجمل المركبة في كتابة الفقرات الأكاديمية للطلاب الجامعيين [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 420
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.A)-Cairo University, 2024. Summary: This study investigated the effect of employing Strategic Intensive Reading (SIR) using authentic texts as supplementary materials on the production of complex sentences in the academic paragraphs of EFL Engineering and Pharmacy university students. SIR is based on the process of conscious and unconscious noticing, and awareness of the purpose of texts to have strategic readers. Employing various top-down, bottom-up, cognitive, and metacognitive reading strategies draw the learners’ attention to grammatical forms, which helped them to comprehend the text fully. The study's theoretical framework included the communicative approach, content-based instruction, explicit, and implicit teaching, and the noticing hypothesis. The research followed a quasi-experimental design, with experimental and control groups, and using a pretest and posttest design with the treatment in-between. A questionnaire was used to detect the attitude of the experimental group towards SIR. The findings revealed that there were significant improvements in producing complex sentences in general, and accurate complex sentences for both groups' posttests compared to the pretests; and a notable reduction in inaccurate complex sentences for both groups’ posttests in comparison to the pretests, presenting a particularly significant effect size, indicating improved proficiency for the experimental group. The questionnaire responses indicated a consensus among the participants in favor of SIR.Summary: بحثت هذه الدراسة في تأثير تطبيق القراءة الإستراتيجية المكثفة (SIR)باستخدام نصوص اصلية مواد تكميلية على تحسين إنتاج الجمل المركبة في الفقرات الأكاديمية للطلاب الجامعيين بالهندسة والصيدلة من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. تعتمد القراءة المكثفة الإستراتيجية على عملية الوعي المقصود وغير المقصود، وعلى إدراك غرض النصوص لتحقيق قراء استراتيجيين. يتم ذلك من خلال استخدام استراتيجيات قراءة متنوعة تشمل الأساليب التنازلية والتصاعدية والاستراتيجيات الإدراكية وما وراء الإدراكية، مما يوجه انتباه المتعلمين إلى الأشكال النحوية، ويساعدهم على فهم النصوص بشكل كامل. شمل الإطار النظري للدراسة النهج التواصلي، والتدريس المعتمد على المحتوى، والتدريس الصريح والضمني، وفرضية الملاحظة. اعتمدت الدراسة على تصميم شبه تجريبي، مع مجموعتين (تجريبية وضابطة) واستخدام تصميم ما قبل الاختبار وبعده، مع تقديم المعالجة بينهما. كما تم استخدام استبيان لتحديد موقف المجموعة التجريبية من القراءة الإستراتيجية المكثفة. كشفت النتائج عن وجود تحسينات ملحوظة في إنتاج الجمل المركبة بشكل عام والجمل المركبة الدقيقة في اختبارات ما بعد الدراسة لكلا المجموعتين مقارنة باختبارات الاولية في الدراسة، بالإضافة إلى انخفاض ملحوظ في الجمل المركبة غير الدقيقة في اختبارات ما بعد الدراسة بالمقارنة مع اختبارات ما قبلها، مما يشير إلى تأثير كبير يدل على تحسين الكفاءة لدى المجموعة التجريبية. كما أظهرت استجابات الاستبيان إجماعا بين المشاركين لصالح القراءة الإستراتيجية المكثفة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.12.M.A.2024.Ha.E (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110092191000

Thesis (M.A)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 96-120.

This study investigated the effect of employing Strategic Intensive Reading (SIR) using authentic texts as supplementary materials on the production of complex sentences in the academic paragraphs of EFL Engineering and Pharmacy university students. SIR is based on the process of conscious and unconscious noticing, and awareness of the purpose of texts to have strategic readers. Employing various top-down, bottom-up, cognitive, and metacognitive reading strategies draw the learners’ attention to grammatical forms, which helped them to comprehend the text fully. The study's theoretical framework included the communicative approach, content-based instruction, explicit, and implicit teaching, and the noticing hypothesis. The research followed a quasi-experimental design, with experimental and control groups, and using a pretest and posttest design with the treatment in-between. A questionnaire was used to detect the attitude of the experimental group towards SIR. The findings revealed that there were significant improvements in producing complex sentences in general, and accurate complex sentences for both groups' posttests compared to the pretests; and a notable reduction in inaccurate complex sentences for both groups’ posttests in comparison to the pretests, presenting a particularly significant effect size, indicating improved proficiency for the experimental group. The questionnaire responses indicated a consensus among the participants in favor of SIR.

بحثت هذه الدراسة في تأثير تطبيق القراءة الإستراتيجية المكثفة (SIR)باستخدام نصوص اصلية مواد تكميلية على تحسين إنتاج الجمل المركبة في الفقرات الأكاديمية للطلاب الجامعيين بالهندسة والصيدلة من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. تعتمد القراءة المكثفة الإستراتيجية على عملية الوعي المقصود وغير المقصود، وعلى إدراك غرض النصوص لتحقيق قراء استراتيجيين. يتم ذلك من خلال استخدام استراتيجيات قراءة متنوعة تشمل الأساليب التنازلية والتصاعدية والاستراتيجيات الإدراكية وما وراء الإدراكية، مما يوجه انتباه المتعلمين إلى الأشكال النحوية، ويساعدهم على فهم النصوص بشكل كامل. شمل الإطار النظري للدراسة النهج التواصلي، والتدريس المعتمد على المحتوى، والتدريس الصريح والضمني، وفرضية الملاحظة. اعتمدت الدراسة على تصميم شبه تجريبي، مع مجموعتين (تجريبية وضابطة) واستخدام تصميم ما قبل الاختبار وبعده، مع تقديم المعالجة بينهما. كما تم استخدام استبيان لتحديد موقف المجموعة التجريبية من القراءة الإستراتيجية المكثفة. كشفت النتائج عن وجود تحسينات ملحوظة في إنتاج الجمل المركبة بشكل عام والجمل المركبة الدقيقة في اختبارات ما بعد الدراسة لكلا المجموعتين مقارنة باختبارات الاولية في الدراسة، بالإضافة إلى انخفاض ملحوظ في الجمل المركبة غير الدقيقة في اختبارات ما بعد الدراسة بالمقارنة مع اختبارات ما قبلها، مما يشير إلى تأثير كبير يدل على تحسين الكفاءة لدى المجموعة التجريبية. كما أظهرت استجابات الاستبيان إجماعا بين المشاركين لصالح القراءة الإستراتيجية المكثفة.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library