Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتنمية الذاكرة العاملة لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة / إعداد أماني عيد حبيب إسكندر؛ إشراف أ.د.م/ أحمد عبد الرحيم العمري، د/ فاطمة الزهراء مجدى.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 85 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on executive functions to develop working memory in children with mild intellectual disability [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 153.13
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية الذاكرة العاملة لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة عن طريق البرنامج القائم على الوظائف التنفيذية، وتكونت عينة الدراسة من (10) من الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، (7) من الذكور، و(3) من الإناث، بمعامل ذكاء يتراوح بين (55- 70) على مقياس "ستانفورد بينيه"- الصورة الخامسة، وتراوحت أعمارهم ما بين (6 – 9) أعوامٍ، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس "ستانفورد بينيه"- (الصورة الخامسة) (تقنين: محمود أبو النيل، 2011)، مقياس الذاكرة العاملة- (إعداد الباحثة)، البرنامج التدريبي القائم على الوظائف التنفيذية- (إعداد الباحثة)، وأشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج القائم على الوظائف التنفيذية لتنمية الذاكرة العاملة لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة.Summary: The current study aimed to develop the working memory of children with mild intellectual disability through a training program, and the study sample consisted of (10) children with mild intellectual disability, (7) males and (3) females, with an IQ ranging between (55- 70) on the Stanford Penny Scale fifth form, and their ages ranged between (6- 9) years, and the study tools consisted of the Stanford Penny Scale (fifth form) (codification: Mahmoud Abu Al- Nil, 2011), working memory scale (prepared by the researcher), executive function- based training program (prepared by the researcher), and the results of the study indicated the effectiveness of the executive function- based program to develop working memory in children with mild intellectual disability.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.أم.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032650000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 74-84.

هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية الذاكرة العاملة لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة عن طريق البرنامج القائم على الوظائف التنفيذية، وتكونت عينة الدراسة من (10) من الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، (7) من الذكور، و(3) من الإناث، بمعامل ذكاء يتراوح بين (55- 70) على مقياس "ستانفورد بينيه"- الصورة الخامسة، وتراوحت أعمارهم ما بين (6 – 9) أعوامٍ، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس "ستانفورد بينيه"- (الصورة الخامسة) (تقنين: محمود أبو النيل، 2011)، مقياس الذاكرة العاملة- (إعداد الباحثة)، البرنامج التدريبي القائم على الوظائف التنفيذية- (إعداد الباحثة)، وأشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج القائم على الوظائف التنفيذية لتنمية الذاكرة العاملة لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة.

The current study aimed to develop the working memory of children with mild intellectual disability through a training program, and the study sample consisted of (10) children with mild intellectual disability, (7) males and (3) females, with an IQ ranging between (55- 70) on the Stanford Penny Scale fifth form, and their ages ranged between (6- 9) years, and the study tools consisted of the Stanford Penny Scale (fifth form) (codification: Mahmoud Abu Al- Nil, 2011), working memory scale (prepared by the researcher), executive function- based training program (prepared by the researcher), and the results of the study indicated the effectiveness of the executive function- based program to develop working memory in children with mild intellectual disability.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library