Image from OpenLibrary

أثر الإدارة الاستراتيجية في دعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي في ظل التحول الرقمي / إعــداد أحمـد عبـد الحميـد علـى محمــد جوهـــر؛ إشــــــراف ا.د/ عبد الله محمد عبد الفتاح، د/ عبد التواب أحمد عبد العزيز.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 116 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The impact of strategic management in supporting the competitive advantage in the banking sector in light of the digital transformation [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.05
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الي التعرف على أثر الإدارة الاستراتيجية بأبعادها (التخطيط الاستراتيجي ، التنفيذ الاستراتيجي ، الرقابة الاستراتيجية ، التقييم الاستراتيجي) في دعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، التعرف علي مستوي تطبيق التحول الرقمي في القطاع المصرفي ، استكشاف وتحليل آراء العاملين بالبنوك حول العوامل المؤثرة على تحقيق الميزة التنافسية. قام الباحث باتباع المنهج الوصفي التحليلي وتم استخدام قائمة الاستقصاء كأداة رئيسية لجمع البيانات ، بلغت عينة الدراسة (261) مفردة للعاملين بإدارات المركز الرئيسي ببنك فيصل الإسلامي المصري، وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (spss) كحزمة إحصائية لإدخال ومعالجة وتحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة . توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين أبعاد الادارة الاستراتيجية "التخطيط الاستراتيجي ، التنفيذ الاستراتيجي ، الرقابة الاستراتيجية ، التقييم الاستراتيجي" ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين التحول الرقمي ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، أن التحول الرقمي يزيد من قوة العلاقة بين الادارة الاستراتيجية ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي. وفي ضوء النتائج التي أظهرتها الدراسة تم التوصل الى العديد من التوصيات أهمها ضرورة العمل على تدريب وتأهيل القيادات الادارية بالبنوك على ممارسة الادارة الاستراتيجية ، ضرورة الاهتمام بأبعاد الميزة التنافسية والعمل على تحقيقها بكفاءة من أجل تحقيق التفوق على المنافسين ، العمل على تسويق الخدمات الرقمية للعملاء التقليدين غير المتعاملين رقمياً وعمل ورش تسويقية منتظمة لهم من خلال البنك.Summary: this study came to clarify the role of the banking sector in practicing strategic management to support and enhance its competitive advantage in light of the application of digital transformation in order to achieve its goals to reach distinguished performance rates in providing the required services with high quality. The study aimed to identify the impact of strategic management in its dimensions (strategic planning, strategic implementation, strategic control, strategic evaluation) in supporting competitive advantage in the banking sector, identifying the level of application of digital transformation in the banking sector, exploring and analyzing the opinions of bank employees on the factors affecting the achievement of competitive advantage. The researcher conducted a survey study that included a desk study in which secondary data related to strategic management, competitive advantage and digital transformation were collected, in addition to personal interviews with a number of employees in the banking sector represented by department heads, department managers and some members of senior management. The researcher followed the descriptive analytical approach and used the survey list as the main tool for collecting data. The study sample amounted to (261) individuals for employees in the main center departments of Faisal Islamic Bank of Egypt, and the statistical analysis program (SPSS) was used as a statistical package to enter, process and analyze data and test the study hypotheses. The study reached a set of results, the most important of which is the existence of a statistically significant correlation between the dimensions of strategic management "strategic planning, strategic implementation, strategic control, strategic evaluation" and supporting competitive advantage in the banking sector, the existence of astatistically significant correlation between digital transformation and supporting competitive advantage in the banking sector, and that digital transformation increases the strength of the relationship between strategic management and supporting competitive advantage in the banking sector. In light of the results shown by the study, many recommendations were reached, the most important of which is the need to work on training and qualifying administrative leaders in banks to practice strategic management, The need to pay attention to the dimensions of competitive advantage and work to achieve it efficiently in order to achieve superiority over competitors. Working on marketing digital services to traditional customers who do not deal digitally and holding regular marketing workshops for them through the bank
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.18.06.Ph.D.2024.أح.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032685000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 112-116.

هدفت الدراسة الي التعرف على أثر الإدارة الاستراتيجية بأبعادها (التخطيط الاستراتيجي ، التنفيذ الاستراتيجي ، الرقابة الاستراتيجية ، التقييم الاستراتيجي) في دعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، التعرف علي مستوي تطبيق التحول الرقمي في القطاع المصرفي ، استكشاف وتحليل آراء العاملين بالبنوك حول العوامل المؤثرة على تحقيق الميزة التنافسية. قام الباحث باتباع المنهج الوصفي التحليلي وتم استخدام قائمة الاستقصاء كأداة رئيسية لجمع البيانات ، بلغت عينة الدراسة (261) مفردة للعاملين بإدارات المركز الرئيسي ببنك فيصل الإسلامي المصري، وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (spss) كحزمة إحصائية لإدخال ومعالجة وتحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة .
توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين أبعاد الادارة الاستراتيجية "التخطيط الاستراتيجي ، التنفيذ الاستراتيجي ، الرقابة الاستراتيجية ، التقييم الاستراتيجي" ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين التحول الرقمي ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، أن التحول الرقمي يزيد من قوة العلاقة بين الادارة الاستراتيجية ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي.
وفي ضوء النتائج التي أظهرتها الدراسة تم التوصل الى العديد من التوصيات أهمها ضرورة العمل على تدريب وتأهيل القيادات الادارية بالبنوك على ممارسة الادارة الاستراتيجية ، ضرورة الاهتمام بأبعاد الميزة التنافسية والعمل على تحقيقها بكفاءة من أجل تحقيق التفوق على المنافسين ، العمل على تسويق الخدمات الرقمية للعملاء التقليدين غير المتعاملين رقمياً وعمل ورش تسويقية منتظمة لهم من خلال البنك.

this study came to clarify the role of the banking sector in practicing strategic management to support and enhance its competitive advantage in light of the application of digital transformation in order to achieve its goals to reach distinguished performance rates in providing the required services with high quality. The study aimed to identify the impact of strategic management in its dimensions (strategic planning, strategic implementation, strategic control, strategic evaluation) in supporting competitive advantage in the banking sector, identifying the level of application of digital transformation in the banking sector, exploring and analyzing the opinions of bank employees on the factors affecting the achievement of competitive advantage. The researcher conducted a survey study that included a desk study in which secondary data related to strategic management, competitive advantage and digital transformation were collected, in addition to personal interviews with a number of employees in the banking sector represented by department heads, department managers and some members of senior management. The researcher followed the descriptive analytical approach and used the survey list as the main tool for collecting data. The study sample amounted to (261) individuals for employees in the main center departments of Faisal Islamic Bank of Egypt, and the statistical analysis program (SPSS) was used as a statistical package to enter, process and analyze data and test the study hypotheses. The study reached a set of results, the most important of which is the existence of a statistically significant correlation between the dimensions of strategic management "strategic planning, strategic implementation, strategic control, strategic evaluation" and supporting competitive advantage in the banking sector, the existence of astatistically significant correlation between digital transformation and supporting competitive advantage in the banking sector, and that digital transformation increases the strength of the relationship between strategic management and supporting competitive advantage in the banking sector. In light of the results shown by the study, many recommendations were reached, the most important of which is the need to work on training and qualifying administrative leaders in banks to practice strategic management, The need to pay attention to the dimensions of competitive advantage and work to achieve it efficiently in order to achieve superiority over competitors. Working on marketing digital services to traditional customers who do not deal digitally and holding regular marketing workshops for them through the bank

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library