نمطا تكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) ببيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة وأثره في تنمية نواتج التعلم والتمثيل المعرفي والتفكير الجمعي لتلاميذ الحلقة الإعدادية / إعــــــداد ياسمين عزمي محمد سالمان؛ إشــــــــراف أ.د/ أمل عبدالفتاح سويدان، د/ مروة علي الشناوي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 259 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The two patterns of group formation (star/jigsaw) in an adaptive collaboration environment according to prior knowledge and its impact on the development of learning outcome,cognitive representation and group thinking for preparatory stage students [Added title page title]
- 371.33
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.03.Ph.D.2024.يا.ن (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032703000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 166-186.
هدف البحث الحالي إلى تحديد أنسب نمط لتكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) في بيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة وقياس أثرهما على التحصيل للجانب المعرفي والتمثيل المعرفي والتفكير الجمعي لتلاميذ الحلقة الإعدادية، وكذلك التعرف على أثر نمطا تكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) في بيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة على تنمية الجانب الأدائي في تنمية نواتج التعلم ثم استخدم البحث المنهج التجريبي وتم إعداد قائمة معايير بيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة لبناء بيئة تشاركية تكيفية في ضوء نموذج محمد عطية خميس وتمثلت ادوات البحث في، اختبار التحصيل الدراسي، مقياس التمثيل المعرفي، مقياس التفكير الجمعي، بطاقة تقييم المنتج النهائي، وتكونت عينة البحث من (80) تلميذًا من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي- بمدرسة مصطفى كامل للتعليم الأساسي بمحافظة الجيزة، وبعد تطبيق ادوات القياس قبليًا وبعديًا، ثم تطبيق اساليب المعالجة الإحصائية، وتوصلت اهم النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات التلاميذ في اختبار التحصيل الدراسي لصالح نمط تكوين المجموعات(التجميعي) وفقًا للمعرفة السابقة (المنخفضة/المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة d تدل على حجم تأثير كبيرجدا، وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ في مقياس التمثيل المعرفي لصالح نمط تكوين المجموعات(التجميعي) وفقًا للمعرفة السابقة (المنخفضة/المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة (d) تدل على حجم تأثير كبيرجدا، وكذلك عدم وجود فروق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات التلاميذ في مقياس التفكير الجمعي لصالح أي من المجموعات، وفقا للمعرفة السابقة (المنخفضة) أما بالنسبة لقيمة كوهن(d) اصغر من القيمة الجدولية عند مستوى ( 0.05)، وكذلك عدم وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ في مقياس التفكير الجمعي لصالح أي من المجموعات، وفقا للمعرفة السابقة (المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة كوهن (d) أكبر من القيمة الجدولية عند مستوى ( 0.05)، وكذلك وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ في بطاقة تقييم المنتج النهائي لصالح نمط تكوين المجموعات(التجميعي) وفقًا للمعرفة السابقة (المنخفضة/المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة (d) تدل على حجم تأثير كبيرجدًا.
The current research aimed to determine the most suitable group formation pattern (star/ Jigsaw) in an adaptive collaborative environment based on prior knowledge and to measure their impact on the cognitive achievement, cognitive representation, and collective thinking of middle school students. It also aimed to identify the impact of group formation patterns (star/ Jigsaw) in an adaptive collaborative environment based on prior knowledge on the performance outcomes of learning. The research employed an experimental approach and developed a set of criteria for an adaptive collaborative environment based on prior knowledge, using Mohamed Ateya Khamis' model as a framework. The research tools included an academic achievement test, a cognitive representation scale, a collective thinking scale, and a final product evaluation card. The study sample consisted of 80 students from the second grade of middle school at Mostafa Kamel Basic Education School in Giza Governorate. After applying the pre- and post-assessment tools, statistical parametric analysis was conducted using SPSS V.26 software. The main findings included significant statistical differences in the average scores of students on the academic achievement test in favor of the aggregated group formation pattern based on prior knowledge (low/high), with a Cohen's d value indicating a very large effect size. There were also significant differences in the cognitive representation scale in favor of the aggregated group formation pattern based on prior knowledge (low/high), with a Cohen's d value indicating a very large effect size. However, there were no significant differences in the collective thinking scale in favor of any of the groups based on prior knowledge (low), with a Cohen's d value smaller than the tabulated value at the 0.05 level. Similarly, there were no significant differences in the collective thinking scale in favor of any of the groups based on prior knowledge (high), but the Cohen's d value was larger than the tabulated value at the 0.05 level. Additionally, significant differences were found in the final product evaluation card in favor of the aggregated group formation pattern based on prior knowledge (low/high), with a Cohen's d value indicating a very large effect size.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.