Image from OpenLibrary

Virtual reality technology for cognitive functions of children with down syndrome / by Ayman Kamal Abd El-Rhman Elboraey ; Supervisors Prof. Dr. Amira Mohamed Eltohamy, Prof. Maya Galal Abd-Alwahab.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2025Description: 88 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • تقنية الواقع الافتراضى للوظائف الذهنية لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 615.82
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025. Summary: Background: Children with Down syndrome (DS) have overall cognitive and adaptive functioning impairments. Specific cognitive domains are mainly affected such as attention visual memory and Reaction behaviour. Immersive technologies such as virtual reality (VR) hold great potential in delivering enjoyable and therapeutic experiences. Objective: To identify the effect of fully-immersive VR technology on cognitive functions(attention, visual memory and reaction behaviour) of children with DS. Methods: Thirty boys with DS aged from 7 to 10 years who attended a special school, were selected and assigned into 2 equal groups; the control group practiced their regular activities of school and daily living (received no treatment); and the study group practiced the same activities as control group in addition to 12 VR sessions of 20 minutes over a period of 6 weeks. RehaCom software was used to assess cognitive functions pre and post intervention for all participants. Results: Both groups were similar at baseline, comparison of post-test mean values between the control and study groups revealed significant difference for attention (p=0.0001) and visual memory (p=0.0001) in favour to the study group with percentage of improvement (95.67%) and (51.75%) respectively. Both groups showed no change or Improvement for reaction behaviour at post treatment. Conclusion: Fully-immersive VR games can improve the attention and visual memory and no improvement of reaction behaviour of children with DS; so it can be a valuable intervention for their cognitive rehabilitation.Summary: الخلفية: متلازمه داون من الممكن ان تؤدي الي تحديات في الوظائف المعرفية مثل الانتباه و الذاكرة البصرية و سلوك رد الفعل و التي غالبا تتجاوز الضعف الادراكي العام. توفر التقنيات التكنولوجية و خاصة الواقع الافتراضي فرصا واعدة لتقديم تجارب علاجية ممتعة و مخصصة لهولاء الاطفال.حيث يمكن للواقع الافتلراضي انشاء بيئات تفاعلية و ممتعة تعزز التعلم و تحسن المهارات الاجتماعية و توفر تدريبا معرفيا مخصصا مع تعزيز المشاركة و الدافع. الهدف من الدراسة: التعرف على تأثير تقنية الواقع الافتراضي علي الوظائف المعرفية(الانتباه و الذاكره البصريه و سلوك رد الفعل) لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون. طرق البحث: تم اجراء البحث على 30 طفلا وتم تقسيمهم الى مجموعتين متساويتين. المجموعة الحاكمة يمارس أطفال هذه المجموعة أنشطتهم المعتادة فى المدرسة والحياة اليومية (ولا يتلقون اى علاج). مجموعة الدارسة يمارس الاطفال فى هذه المجموعة نفس الانشطة التى تمارسها مجموعة الحاكمة بالاضافة الى الانشطة الافتراضية باستخدام جلسات الواقع الافتراضى كامل الإنغماس لمدة 20 دقيقة/ 2 جلسه/ لمدة 6 أسابيع. النتائج: أوضحت نتائج هذه الدراسة ارتباط العلاج بالواقع الافتراضى بتحسن كبير فى الوظائف المعرفية (الانتباه والذاكرة البصر ية )و عدم تحسن سلوك رد الفعل لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون. كما أكد اهمية العلاج بالواقع الافتراضى المقترن بالانشطة العادية فى تحسين الوظائف المعرفية. الخلاصة: يمكن ان تحسن تقنيه الواقع الافتراضي الغامر بالكامل من الانتباه و الذاكره البصريه لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون مما يجعلها تدخلا ذا قيمه في اعاده تأهيلهم الادراكي.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.

Bibliography: pages 68-86.

Background: Children with Down syndrome (DS) have overall cognitive and adaptive functioning impairments. Specific cognitive domains are mainly affected such as attention visual memory and Reaction behaviour. Immersive technologies such as virtual reality (VR) hold great potential in delivering enjoyable and therapeutic experiences. Objective: To identify the effect of fully-immersive VR technology on cognitive functions(attention, visual memory and reaction behaviour) of children with DS. Methods: Thirty boys with DS aged from 7 to 10 years who attended a special school, were selected and assigned into 2 equal groups; the control group practiced their regular activities of school and daily living (received no treatment); and the study group practiced the same activities as control group in addition to 12 VR sessions of 20 minutes over a period of 6 weeks. RehaCom software was used to assess cognitive functions pre and post intervention for all participants. Results: Both groups were similar at baseline, comparison of post-test mean values between the control and study groups revealed significant difference for attention (p=0.0001) and visual memory (p=0.0001) in favour to the study group with percentage of improvement (95.67%) and (51.75%) respectively. Both groups showed no change or Improvement for reaction behaviour at post treatment. Conclusion: Fully-immersive VR games can improve the attention and visual memory and no improvement of reaction behaviour of children with DS; so it can be a valuable intervention for their cognitive rehabilitation.

الخلفية: متلازمه داون من الممكن ان تؤدي الي تحديات في الوظائف المعرفية مثل الانتباه و الذاكرة البصرية و سلوك رد الفعل و التي غالبا تتجاوز الضعف الادراكي العام. توفر التقنيات التكنولوجية و خاصة الواقع الافتراضي فرصا واعدة لتقديم تجارب علاجية ممتعة و مخصصة لهولاء الاطفال.حيث يمكن للواقع الافتلراضي انشاء بيئات تفاعلية و ممتعة تعزز التعلم و تحسن المهارات الاجتماعية و توفر تدريبا معرفيا مخصصا مع تعزيز المشاركة و الدافع. الهدف من الدراسة: التعرف على تأثير تقنية الواقع الافتراضي علي الوظائف المعرفية(الانتباه و الذاكره البصريه و سلوك رد الفعل) لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون. طرق البحث: تم اجراء البحث على 30 طفلا وتم تقسيمهم الى مجموعتين متساويتين. المجموعة الحاكمة يمارس أطفال هذه المجموعة أنشطتهم المعتادة فى المدرسة والحياة اليومية (ولا يتلقون اى علاج). مجموعة الدارسة يمارس الاطفال فى هذه المجموعة نفس الانشطة التى تمارسها مجموعة الحاكمة بالاضافة الى الانشطة الافتراضية باستخدام جلسات الواقع الافتراضى كامل الإنغماس لمدة 20 دقيقة/ 2 جلسه/ لمدة 6 أسابيع. النتائج: أوضحت نتائج هذه الدراسة ارتباط العلاج بالواقع الافتراضى بتحسن كبير فى الوظائف المعرفية (الانتباه والذاكرة البصر ية )و عدم تحسن سلوك رد الفعل لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون. كما أكد اهمية العلاج بالواقع الافتراضى المقترن بالانشطة العادية فى تحسين الوظائف المعرفية. الخلاصة: يمكن ان تحسن تقنيه الواقع الافتراضي الغامر بالكامل من الانتباه و الذاكره البصريه لدى الاطفال المصابين بمتلازمة داون مما يجعلها تدخلا ذا قيمه في اعاده تأهيلهم الادراكي.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library