أثر برنامج قائم علي مهارات التفكير الإيجابي في تنمية توكيد الذات والدافعية للإتقان لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم / إعداد مروه عبد الحميد محمد سليم؛ إشراف أ. د / مني حسن السيد بدوي، أ. د / أماني سعيدة سيد إبراهيم، ا.م. د / عمرو محمد إبراهيم يوسف.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 247 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effect of a program basedom positive thinking skills on development self assertiveness and mestery motivation for primary stage pupiles with learning disabilities [Added title page title]
- 370.15
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.مر.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032630000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 165-185.
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من أثر برنامج تدريبي قائم على التفكير الإيجابي وما يتضمنه من فنيات واستراتيجيات تربوية في تنمية في تنمية توكيد الذات وزيادة الدافعية للإتقان لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم ، تكونت العينة من(40) تلميذا من ذوى صعوبات التعلم ما بين (9 - 12) سنوات, واستخدمت الدراسة الادوات الاتية اختبار المسح النيورولوجي السريع (تعريب: عبدالوهاب كامل، 2007). المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن: إعداد رافن (ترجمة وتقنين: عماد حسن، 2016) مقياس توكيد الذات (إعداد: الباحثة). مقياس الدافعية للإتقان (إعداد: الباحثة).توصلت نتائج الدراسة إلى : وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في توكيد الذات لصالح المجموعة التجريبية , وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي في توكيد الذات لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي , وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في دافعية الإتقان لصالح المجموعة التجريبية , وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلى والبعدى في دافعية الإتقان لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي , لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى والتتبعى في دافعية الإتقان لدى المجموعة التجريبية.
The current study aims to verify the effectiveness of a training program based on positive thinking and the educational techniques and strategies it includes in developing self-affirmation and increasing motivation for mastery among primary school students with learning difficulties, and revealing the effect of a program based on positive thinking on developing self-affirmation and increasing motivation. Mastery among students with learning difficulties in the primary stage. The sample consisted of (20) students with learning difficulties between (9-12) years old, and the study used the following tools: the rapid neurological scanning test (Arabization: Abdel Wahab Kamel, 2007). Raven's Colored Progressive Matrices: Prepared by Raven (Translation and codification: Imad Hassan, 2016): Self-affirmation Scale (Prepared by: Researcher). Motivation for Mastery Scale (Prepared by: Researcher). The results of the study concluded: There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in self-affirmation in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measurements in self-affirmation for the experimental group in favor of the post-measurement. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in mastery motivation in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measurements. In the experimental group’s mastery motivation in favor of the post-measurement, there are no statistically significant differences between the average scores of the post- and follow-up measurements in the experimental group’s mastery motivation.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.