header
Image from OpenLibrary

" إستراتيجيات المواجهة كمتغير وسيط في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين / اعداد هبة مصطفى محمد محمد؛ اشراف ا.د. منال عبد النعيم محمد، ا.م.د.عمرو رمضان عطايا .

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 183صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Coping strategies as a mediator variable in the relationship between self-concept and exposure to bullying among adolescents [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 150 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة إلى اختبار الدور الوسيط لإستراتيجيات المواجهة في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين، كما استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي،واشتملت عينة الدراسة على (400) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، (200) من الذكور و(200) من الإناث، تراوحت أعمارهم بين (12- 15) عام، استخدمت الدراسة الأدوات الآتية : مقياس مفهوم الذات (إعداد الباحثة )، مقياس إستراتيجيات مواجهة التنمر (إعداد الباحثة)، مقياس الوقوع ضحية التنمر (إعداد الباحثة). وأشارت النتائج إلى:وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر،ووجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات واستراتيجيات المواجهة، وأن متغير استراتيجيات المواجهة الإيجابية والسلبية يتوسط العلاقة بين التعرض للتنمر ومفهوم الذات. Summary: The study aimed to test the mediating role of coping strategies in the relationship between self-concept and exposure to bullying in adolescents. The study also used the descriptive correlational approach. The study sample included (400) middle school students, (200) males and (200) females. Their ages ranged between (12-15) years. The study used the following tools: self-concept scale (prepared by the researcher), scale of coping strategies (prepared by the researcher), scale of falling victim to bullying (prepared by the researcher). The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and exposure to bullying, and there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and coping strategies, and that the variable of positive and negative coping strategies mediates the relationship between exposure to bullying and self-concept.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.04.M.Sc.2023.هب.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030916000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01 23 04 M.Sc 2023 مر.ب برنامج إرشادي لتحسين مستوى الازدهار النفسي لدى طلاب الجامعة وأثره على فعالية الذات / Cai01.23.04.M.Sc.2023.مر.م المهارات الإجتماعية والقدرة علي مواجهة الضغوط النفسية كمنبئات لمعني الحياة لدى المراهقات الأيتام / Cai01.23.04.M.Sc.2023.من.ص الصفحة النفسية للتلاميذ ذوى صعوبات التعلم الأكاديمية وأقرانهم العاديين بالمدرسة الإعدادية" / Cai01.23.04.M.Sc.2023.هب.ا " إستراتيجيات المواجهة كمتغير وسيط في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين / Cai01.23.04.M.Sc.2023.وف.ن نوعية الحياة كمتغير وسيط بين التوافق الزواجي والأمن النفسي لدى الأبناء" / Cai01.23.04.M.Sc.2024.اح.ع / العلاقة بين اليقظة العقلية ورحمة الذات لدي مرتفعي ومنخفضي الرهاب الاجتماعي من طلاب الجامعة Remainder of title / Cai01.23.04.M.Sc.2024.اس.ق القوى الإنسانية وعلاقتها بالأعراض الإكتئابية لدى طلاب الجامعة في ضوء متغيرى النوع والتخصص / Remainder of title /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 125-146.

هدفت الدراسة إلى اختبار الدور الوسيط لإستراتيجيات المواجهة في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين، كما استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي،واشتملت عينة الدراسة على (400) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، (200) من الذكور و(200) من الإناث، تراوحت أعمارهم بين (12- 15) عام، استخدمت الدراسة الأدوات الآتية : مقياس مفهوم الذات (إعداد الباحثة )، مقياس إستراتيجيات مواجهة التنمر (إعداد الباحثة)، مقياس الوقوع ضحية التنمر (إعداد الباحثة).
وأشارت النتائج إلى:وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر،ووجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات واستراتيجيات المواجهة، وأن متغير استراتيجيات المواجهة الإيجابية والسلبية يتوسط العلاقة بين التعرض للتنمر ومفهوم الذات.

The study aimed to test the mediating role of coping strategies in the relationship between self-concept and exposure to bullying in adolescents. The study also used the descriptive correlational approach. The study sample included (400) middle school students, (200) males and (200) females. Their ages ranged between (12-15) years. The study used the following tools: self-concept scale (prepared by the researcher), scale of coping strategies (prepared by the researcher), scale of falling victim to bullying (prepared by the researcher).
The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and exposure to bullying, and there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and coping strategies, and that the variable of positive and negative coping strategies mediates the relationship between exposure to bullying and self-concept.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.