header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

أنشطة إثرائية قائمة علي التخيل لتنمية مهارات التذوق الأدبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية / إعداد الباحثة شيماء صلاح أحمد همام؛ إشراف أ.د. محمد لطفي محمد جاد، ا.د صابر عبد المنعم محمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 153صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Imagination – Based Enriching Activities for Developing the Literary Appreciation of Primary Students [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.3 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى وضع أنشطة إثرائية تقوم على التخيل والتي تخدم المناهج الدراسية و تناسب خصائص المرحلة العمرية لتنمية التذوق الأدبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، حيث أثبتت الدراسات السابقة أن هناك ضعفًا عامًا في مهارات التذوق الأدبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وأكد الاختبار القبلي هذا الضعف. وتوصل البحث من خلال الاطلاع على الدراسات السابقة، وعلى مصفوفة المعايير لمهارات التذوق الأدبي المناسبة لتلاميذ المرحلة الابتدائية أثر الأنشطة الإثرائية القائمة على التخيل في تنمية مهارات التذوق الأدبي لديهم في ظل توفير جو مشرق وأكثر إبداعا للتلاميذ. حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي و المنهج شبة التجريبي في الإجابة عن أسئلة البحث، وقامت بإعداد اختبار لقياس مهارات التذوق الأدبي المتوفرة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، حيث تم تسجيل ضعف مهارات التذوق الأدبي للتلاميذ بشكل عام وبنسبة أقل من 80%، وخصوصا أربع مهارات مرتبطة ارتباطًا وثيقًا بالتذوق الأدبي، وتمكنهم في سبع مهارات تزيد عن 60% ولكن لم تصل إلى نسبة التمكن المرجوه وهي 80%. Summary: The current study aimed to develop enrichment activities based on imagination that serve the curricula and suit the characteristics of the age stage to develop literary appreciation among primary school students, where previous studies have proven that there is a general weakness in literary appreciation skills among primary school students, and the pre-test confirmed this weakness. The research, through looking at previous studies, and the criteria matrix for literary appreciation skills suitable for primary school students, reached the impact of enrichment activities based on imagination in developing their literary appreciation skills in light of providing a bright and more creative atmosphere for students. Where the study followed the descriptive approach and the semi-experimental approach in answering the research questions, and it prepared a test to measure the skills of literary appreciation available to primary school students, where the weak literary appreciation skills of students in general were recorded at a rate of less than 80%, especially four closely related skills. Literary appreciation, and their mastery of seven skills exceeded 60%, but did not reach the desired mastery rate of 80%.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.M.Sc.2017.شي.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030955000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.01.M.Sc.2017.شى.إ إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التعلم الخدمي في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية الوعي بثقافة المواطنة لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية = A suggested strategy based on service learning approach in teaching social studies on developing citizenship cultural awareness for preparatory stage students / Cai01.23.01.M.Sc.2017.شى.ا استراتيجية تعليمية مقترحة قائمة على الأنشطة لعلاج الأخطاء الشائعة فى الرياضيات وتنمية التحصيل لدى تلاميذ الحلقة الابتدائية = Proposed activity-based educational strategy to address common mistakes in mathematics and achievement development among primary school pupils / Cai01.23.01.M.Sc.2017.شى.ا استراتيجية تعليمية مقترحة قائمة على الأنشطة لعلاج الأخطاء الشائعة فى الرياضيات وتنمية التحصيل لدى تلاميذ الحلقة الابتدائية = Proposed activity-based educational strategy to address common mistakes in mathematics and achievement development among primary school pupils / Cai01.23.01.M.Sc.2017.شي.ا أنشطة إثرائية قائمة علي التخيل لتنمية مهارات التذوق الأدبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية / Cai01.23.01.M.Sc.2017.عب.أ أنشطة إثرائية قائمة على التعددية الفكرية لتنمية الوعى بالقضايا الفلسفية المعاصرة لدى طلاب المرحلة الثانوية / Cai01.23.01.M.Sc.2017.عب.أ أنشطة إثرائية قائمة على التعددية الفكرية لتنمية الوعى بالقضايا الفلسفية المعاصرة لدى طلاب المرحلة الثانوية / Cai01.23.01.M.Sc.2017.عب.ف فاعلية أنشطة إثرائية قائمة على تبادل الصور لتنمية التواصل الوظيفي والمهارات الاجتماعية لدى التلاميذ ذوى الاحتياجات الخاصة السمعية في ضوء احتياجاتهم /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 102-109.

هدفت الدراسة الحالية إلى وضع أنشطة إثرائية تقوم على التخيل والتي تخدم المناهج الدراسية و تناسب خصائص المرحلة العمرية لتنمية التذوق الأدبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، حيث أثبتت الدراسات السابقة أن هناك ضعفًا عامًا في مهارات التذوق الأدبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وأكد الاختبار القبلي هذا الضعف.
وتوصل البحث من خلال الاطلاع على الدراسات السابقة، وعلى مصفوفة المعايير لمهارات التذوق الأدبي المناسبة لتلاميذ المرحلة الابتدائية أثر الأنشطة الإثرائية القائمة على التخيل في تنمية مهارات التذوق الأدبي لديهم في ظل توفير جو مشرق وأكثر إبداعا للتلاميذ.
حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي و المنهج شبة التجريبي في الإجابة عن أسئلة البحث، وقامت بإعداد اختبار لقياس مهارات التذوق الأدبي المتوفرة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، حيث تم تسجيل ضعف مهارات التذوق الأدبي للتلاميذ بشكل عام وبنسبة أقل من 80%، وخصوصا أربع مهارات مرتبطة ارتباطًا وثيقًا بالتذوق الأدبي، وتمكنهم في سبع مهارات تزيد عن 60% ولكن لم تصل إلى نسبة التمكن المرجوه وهي 80%.

The current study aimed to develop enrichment activities based on imagination that serve the curricula and suit the characteristics of the age stage to develop literary appreciation among primary school students, where previous studies have proven that there is a general weakness in literary appreciation skills among primary school students, and the pre-test confirmed this weakness.
The research, through looking at previous studies, and the criteria matrix for literary appreciation skills suitable for primary school students, reached the impact of enrichment activities based on imagination in developing their literary appreciation skills in light of providing a bright and more creative atmosphere for students.
Where the study followed the descriptive approach and the semi-experimental approach in answering the research questions, and it prepared a test to measure the skills of literary appreciation available to primary school students, where the weak literary appreciation skills of students in general were recorded at a rate of less than 80%, especially four closely related skills. Literary appreciation, and their mastery of seven skills exceeded 60%, but did not reach the desired mastery rate of 80%.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image