header
Image from OpenLibrary

تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز وأثره في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية : الباحث / محمد راجح علي الزبيدي ؛ إشراف أ.د احمد محمود فخري غريب، د. رانيا إبراهيم احمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 214 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Interaction pattern of content displaying (real/virtual) and the type of support (free / directed) in an augmented reality environment and its impact on the strength of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.3309531
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: يهدف البحث تصميم نمط فعال قائم على تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز واختبار فاعليتها في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الاجتماعيات لطلاب المتوسطة بالسعودية، تم تطبيق البحث على طلاب الصف الأول متوسط، وبلغت عينة الدراسة 120 طالب تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفق متغيرات البحث. وبعد التطبيق خلص البحث الى مجموعة من النتائج اهمها وجود فروق في عرض المحتوى (واقعي/ افتراضي) مع دعم (حر/ موجه) ببيئة واقع معزز بين التطبيق القبلي والبعدي في اختبار التحصيل الدراسي ومقياس السيطرة المعرفية ومقياس التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وفي ضوء النتائج السابقة اوصى بضرورة توظيف عرض المحتوى الواقعي والافتراضي مع الدعم الموجه في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة.Summary: The current research aims to design an effective pattern based on the interaction of the content presentation pattern (realistic / virtual) and the support pattern (free / guided) in an augmented reality environment and test its effectiveness in the power of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and in order to Achieving the objectives of the research In this research, the researcher relied on the descriptive approach: when describing and analyzing previous research and studies related to the pattern of content presentation in the environment of augmented reality, the power of cognitive control, and visual thinking skills., as well as the experimental approach: in order to know the effect of the independent variable (the interaction of the content presentation pattern and the pattern of Support in the augmented reality environment) on the two dependent variables (the power of cognitive control and visual thinking skills) among intermediate school students in the Kingdom of Saudi Arabia. The research was applied in the Education Office in Al-Muzilif on first-grade students at Al-Farouq Intermediate School. The study sample consisted of 120 students who were divided into four groups, each group (30) students, a first experimental group. They were taught using the content presentation style (realistic) with (free) support. ) in an augmented reality environment, and a second experimental group was taught in the content presentation style (virtual) with (free) support in an augmented reality environment, and a third experimental group was taught in the content presentation style (realistic) with support (guided) in an augmented reality environment, and a fourth group was taught in an augmented reality environment Presentation of the content (virtual) with the style of support (guided) in an augmented reality environment. The research tools consisted of an achievement test, a measure of cognitive control, and a measure of visual thinking.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.03.Ph.D.2023.مح.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031302000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.03.Ph.D.2023.ري.ن "نمط تصميم محفزات الألعاب الرقمية القائمة على الدافعية الأكاديمية (الداخلية/الخارجية) : وأثره على تنمية مهارات البرمجة والاستمتاع بالتعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية" / Cai01 23 03 Ph.D 2023 عب.ت التفاعل بين نمط التعليقات بالفيديو التفاعلى (الحر/الموجه) ومستوى معالجة المعلومات ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على تحليلات التعلم وأثره فى تنمية الفهم العميق ومهارات قواعد البيانات لدى طلاب المرحلة الثانوية / Cai01 23 03 Ph.D 2023 مح.ت التفاعل بين مصدر التغذية الراجعة (معلم / أقران) ونمط تقديمها ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على حشد المصادر وأثره في مهارات مونتاج الفيديو وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية / Cai01.23.03.Ph.D.2023.مح.ت تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز وأثره في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية : Cai01.23.03.Ph.D.2023.مح.ن " نمط الفيديو التفاعلي المتشعب (المتجانس- غير المتجانس - الهجين) ببيئة تعلم نقال وأثره في تنمية نواتج التعلم والتفكير البصري لدى المراهقين الصم وضعاف السمع / Cai01.23.03.Ph.D.2023.مر.ت التفاعل بين نمط عرض المحتوى بالواقع المعزز (تجسيد/ تضمين) ومستوى الانتباه وأثره على الحمل المعرفي وتنمية نواتج التعلم لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية Cai01.23.03.Ph.D.2023.من.ت التفاعل بين نمط تعلم الأقران (تبادلى/ ثابت) ونمط تكوين المجموعات (اجتماعى/ حر) فى بيئة تعلم الكترونية وأثره فى تنمية مهارات البرمجة وبعض المهارات الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الإعدادية /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 135-152.

يهدف البحث تصميم نمط فعال قائم على تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز واختبار فاعليتها في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الاجتماعيات لطلاب المتوسطة بالسعودية، تم تطبيق البحث على طلاب الصف الأول متوسط، وبلغت عينة الدراسة 120 طالب تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفق متغيرات البحث. وبعد التطبيق خلص البحث الى مجموعة من النتائج اهمها وجود فروق في عرض المحتوى (واقعي/ افتراضي) مع دعم (حر/ موجه) ببيئة واقع معزز بين التطبيق القبلي والبعدي في اختبار التحصيل الدراسي ومقياس السيطرة المعرفية ومقياس التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وفي ضوء النتائج السابقة اوصى بضرورة توظيف عرض المحتوى الواقعي والافتراضي مع الدعم الموجه في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة.

The current research aims to design an effective pattern based on the interaction of the content presentation pattern (realistic / virtual) and the support pattern (free / guided) in an augmented reality environment and test its effectiveness in the power of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and in order to Achieving the objectives of the research In this research, the researcher relied on the descriptive approach: when describing and analyzing previous research and studies related to the pattern of content presentation in the environment of augmented reality, the power of cognitive control, and visual thinking skills., as well as the experimental approach: in order to know the effect of the independent variable (the interaction of the content presentation pattern and the pattern of Support in the augmented reality environment) on the two dependent variables (the power of cognitive control and visual thinking skills) among intermediate school students in the Kingdom of Saudi Arabia.
The research was applied in the Education Office in Al-Muzilif on first-grade students at Al-Farouq Intermediate School. The study sample consisted of 120 students who were divided into four groups, each group (30) students, a first experimental group. They were taught using the content presentation style (realistic) with (free) support. ) in an augmented reality environment, and a second experimental group was taught in the content presentation style (virtual) with (free) support in an augmented reality environment, and a third experimental group was taught in the content presentation style (realistic) with support (guided) in an augmented reality environment, and a fourth group was taught in an augmented reality environment Presentation of the content (virtual) with the style of support (guided) in an augmented reality environment. The research tools consisted of an achievement test, a measure of cognitive control, and a measure of visual thinking.

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.