header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

The effect of applying the toulmin model on developing egyptian efl learners' speaking argumentative skills and critical thinking abilities / by Noha Sobhy Mohammad Ghoneam ; supervision of dr. Amani Badawy , dr. Randa Anwar .

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 252 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • /أثر تطبيق نموذج تولمين فى تطوير مهارات الكلام الحِجاجية وقدرات التفكير النقدي للمتعلمين المصريين للغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 400.420
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023. Summary: This study attempted to examine the extent to which training in the use of the Toulmin model of argument (TMA) helped students produce sound oral arguments in Egyptian EFL classrooms. Furthermore, this research focused on developing lesson plans to foster Egyptian EFL students' argumentation skills and critical thinking abilities. It also assessed the learners‟ attitudes towards implementing the TMA in their speaking classes. The study was carried out in two parts. Through two cyclic iterations of the design-based research (DBR) process in Phase 1, the TMA-based lesson plans were developed to enhance argumentation skills and critical thinking abilities through pedagogical strategies employing debate activities. In terms of Phase 2, which comprised the implementation of the lesson plans, the pretest-posttests control group design was employed for the intervention stage, with participants being divided into experimental (EG) and control groups (CG). The participants were 80 students from the Department of English Language and Literature, Faculty of Arts, Menoufia University who voluntarily participated in this study. Both groups were given a pretest before the experiment in which they were required to present arguments while debating, followed by a posttest after the ten weeks of treatment administration. Two rubrics were used by two raters and the researcher to score the speech arguments of the participants in the pre-and posttests on the target features. The attitudes of the learners towards implementing the TMA in their speaking classes were assessed through a questionnaire. The results of the data analysis revealed that, in comparison to the pretest, the argumentative speeches from the posttest featured more rich and sophisticated reasoning. In terms of argumentation skills and critical thinking ability, the experimental group outperformed the control group significantly. This demonstrates that teaching the TMA enhanced learners' understanding of the function and application of the argumentation elements. Furthermore, the questionnaires showed that the participants considered the training of the Toulmin elements beneficial in improving the way they expressed their viewpoints while debating. Most importantly, this dissertation developed several pedagogical implications to guide teaching argumentation skills using the TMA in Egyptian EFL speaking classroomsSummary: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى مساعدة التدريب على استخدام نموذج تولمين للحجاج الطلاب على المجيء بحجج شفهية سليمة أثناء الدراسة في محاضرات العملي للغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مع التركيز على تطوير خطط الدروس لتعزيز مهارات الحجاج لدى الطلاب المصريين الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية وكذا قدرات التفكير النقدي. وتقيم الدراسة توجهات المتعلمين نحو تطبيق نموذج تولمين للحجاج في محاضرات التحدث العملية بإجراء الدراسة على جزأين وهما: تكراران دوريان لعملية البحث القائم على التصميم في المرحلة الأولى، ثم تطوير خطط الدروس المستندة على استخدام نموذج تولمين للحجاج لتعزيز مهارات المناقشة وقدرات التفكير النقدي من خلال استراتيجيات تربوية تستخدم أنشطة النقاش. تميزت الخطابات الجدلية في الاختبار اللاحق بتفكير أكثر ثراءً وتطوراً. ومن حيث مهارات الحجاج والقدرة على التفكير النقدي، فقد تفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة بشكل ملحوظ. ويوضح هذا أن تدريس نموذج تولمين للحجاج قد عزز فهم المتعلمين لوظيفة عناصر المناقشة وتطبيقها. وأظهرت الاستبيانات أن المشاركين اعتبروا تدريب عناصر تولمين مفيدًا في تحسين الطريقة التي يعبرون بها عن وجهات نظرهم أثناء المناظرة
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.12.Ph.D.2023.No.E (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110088587000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 134-150.

This study attempted to examine the extent to which training in the use of the Toulmin model
of argument (TMA) helped students produce sound oral arguments in Egyptian EFL
classrooms. Furthermore, this research focused on developing lesson plans to foster Egyptian
EFL students' argumentation skills and critical thinking abilities. It also assessed the learners‟
attitudes towards implementing the TMA in their speaking classes. The study was carried out
in two parts. Through two cyclic iterations of the design-based research (DBR) process in
Phase 1, the TMA-based lesson plans were developed to enhance argumentation skills and
critical thinking abilities through pedagogical strategies employing debate activities. In terms
of Phase 2, which comprised the implementation of the lesson plans, the pretest-posttests
control group design was employed for the intervention stage, with participants being divided
into experimental (EG) and control groups (CG). The participants were 80 students from the
Department of English Language and Literature, Faculty of Arts, Menoufia University who
voluntarily participated in this study. Both groups were given a pretest before the experiment
in which they were required to present arguments while debating, followed by a posttest after
the ten weeks of treatment administration. Two rubrics were used by two raters and the
researcher to score the speech arguments of the participants in the pre-and posttests on the
target features. The attitudes of the learners towards implementing the TMA in their speaking
classes were assessed through a questionnaire. The results of the data analysis revealed that,
in comparison to the pretest, the argumentative speeches from the posttest featured more rich
and sophisticated reasoning. In terms of argumentation skills and critical thinking ability, the
experimental group outperformed the control group significantly. This demonstrates that
teaching the TMA enhanced learners' understanding of the function and application of the
argumentation elements. Furthermore, the questionnaires showed that the participants
considered the training of the Toulmin elements beneficial in improving the way they
expressed their viewpoints while debating. Most importantly, this dissertation developed
several pedagogical implications to guide teaching argumentation skills using the TMA in
Egyptian EFL speaking classrooms

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى مساعدة التدريب على استخدام نموذج تولمين للحجاج الطلاب على المجيء بحجج شفهية سليمة أثناء الدراسة في محاضرات العملي للغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مع التركيز على تطوير خطط الدروس لتعزيز مهارات الحجاج لدى الطلاب المصريين الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية وكذا قدرات التفكير النقدي. وتقيم الدراسة توجهات المتعلمين نحو تطبيق نموذج تولمين للحجاج في محاضرات التحدث العملية بإجراء الدراسة على جزأين وهما: تكراران دوريان لعملية البحث القائم على التصميم في المرحلة الأولى، ثم تطوير خطط الدروس المستندة على استخدام نموذج تولمين للحجاج لتعزيز مهارات المناقشة وقدرات التفكير النقدي من خلال استراتيجيات تربوية تستخدم أنشطة النقاش. تميزت الخطابات الجدلية في الاختبار اللاحق بتفكير أكثر ثراءً وتطوراً. ومن حيث مهارات الحجاج والقدرة على التفكير النقدي، فقد تفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة بشكل ملحوظ. ويوضح هذا أن تدريس نموذج تولمين للحجاج قد عزز فهم المتعلمين لوظيفة عناصر المناقشة وتطبيقها. وأظهرت الاستبيانات أن المشاركين اعتبروا تدريب عناصر تولمين مفيدًا في تحسين الطريقة التي يعبرون بها عن وجهات نظرهم أثناء المناظرة

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image