Image from OpenLibrary

برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات النفسية لدي طلاب الجامعة / إعداد منى عبد العزيز على عبد العزيز ؛ إشراف أ.د/ منال عبد النعيم محمد.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 239 صفحة : ; إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • : A counseling program to reduce emotional sensitivity and its impact on some variables in a sample of university students [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155.7
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: . أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات لدي عينه من طلاب الجامعة، تكونت عينة الدراسة من مجموعتين مجموعة ضابطة (12 طالب) ومجموعة تجريبية (12 طالب) ممن يعانون من الحساسية الانفعالية تتراوح أعمارهم بين (18: 22) عاماً، واستخدمت الدراسة مقياس الحساسية الانفعالية من إعداد الباحثة، ومقياس قوة الآنا إعداد الباحثة) ومقياس تقدير الذات (إعداد إبراهيم جبر،2020) ومقياس الكفاءة الاجتماعية(اعداد ساراسون1985 ترجمه مجدي حبيب،1990). وقد توصلت النتائج الى : انخفاضاً دالا في الحساسية الانفعالية لدي المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج وارتفاعاً في قوه الانا مما يدل على فعالية البرنامج في تعزيز قوة الآنا. وأشارت النتائج إلى ارتفاعًا في تقدير الذات لدى طلاب المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج. وأظهرت القياسات التتبعية بعد شهر ونصف من انتهاء البرنامج استمرار فعالية البرنامج في تحسين قوة الآنا وتقدير الذات، و الكفاءة الاجتماعية لدى المجموعة التجريبية.Summary: The current study aimed to investigate the effectiveness of a counseling program designed to reduce emotional sensitivity and its impact on various variables among a sample of university students. The study sample consisted of two groups: (A) a control group (12 students) and an experimental group (12 students) who were experiencing emotional sensitivity, with ages ranging from 18 to 22 years. The study utilized an emotional sensitivity scale, an ego strength scale (both developed by the researcher), a self-esteem scale (developed by Ibrahim Jabr, 2020), as well as a social competence scale (developed by Sarason, 1985, translated by Magdy Habib, 1990). The results indicated a significant decrease in emotional sensitivity in the experimental group after the program was applied, along with an increase in ego strength, which reflects the program's effectiveness in enhancing ego strength. The results also showed an increase in self-esteem among the experimental group students after the program was applied. Follow-up measurements, taken a month and a half after the program's completion, revealed that the program's effectiveness continued in improving ego strength, self-esteem, and social competence among the experimental group.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.04.Ph.D.2024.من.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032503000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

. أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 158-173.

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات لدي عينه من طلاب الجامعة، تكونت عينة الدراسة من مجموعتين مجموعة ضابطة (12 طالب) ومجموعة تجريبية (12 طالب) ممن يعانون من الحساسية الانفعالية تتراوح أعمارهم بين (18: 22) عاماً، واستخدمت الدراسة مقياس الحساسية الانفعالية من إعداد الباحثة، ومقياس قوة الآنا إعداد الباحثة) ومقياس تقدير الذات (إعداد إبراهيم جبر،2020) ومقياس الكفاءة الاجتماعية(اعداد ساراسون1985 ترجمه مجدي حبيب،1990). وقد توصلت النتائج الى : انخفاضاً دالا في الحساسية الانفعالية لدي المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج وارتفاعاً في قوه الانا مما يدل على فعالية البرنامج في تعزيز قوة الآنا. وأشارت النتائج إلى ارتفاعًا في تقدير الذات لدى طلاب المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج. وأظهرت القياسات التتبعية بعد شهر ونصف من انتهاء البرنامج استمرار فعالية البرنامج في تحسين قوة الآنا وتقدير الذات، و الكفاءة الاجتماعية لدى المجموعة التجريبية.

The current study aimed to investigate the effectiveness of a counseling program designed to reduce emotional sensitivity and its impact on various variables among a sample of university students. The study sample consisted of two groups: (A) a control group (12 students) and an experimental group (12 students) who were experiencing emotional sensitivity, with ages ranging from 18 to 22 years. The study utilized an emotional sensitivity scale, an ego strength scale (both developed by the researcher), a self-esteem scale (developed by Ibrahim Jabr, 2020), as well as a social competence scale (developed by Sarason, 1985, translated by Magdy Habib, 1990).
The results indicated a significant decrease in emotional sensitivity in the experimental group after the program was applied, along with an increase in ego strength, which reflects the program's effectiveness in enhancing ego strength. The results also showed an increase in self-esteem among the experimental group students after the program was applied. Follow-up measurements, taken a month and a half after the program's completion, revealed that the program's effectiveness continued in improving ego strength, self-esteem, and social competence among the experimental group.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library